Så jobbar du med sociala medier inom B2B under 2025

Är du osäker på hur du ska maximera dina sociala medier inom B2B under 2025? Vi frågade vår Social Media Manager Ida Därth vad som har förändrats inom sociala medier-annonsering och vad vi ser för trender just nu. Här är hennes 5 viktiga spaningar.

Publicerat
Inlägg B2B Sociala Medier

Hej Ida, vad ser du för trender inom B2B under 2025?

Jag ser fem tydliga trender inom B2B under 2025 som jag tror att det kommer vara viktigt att förhålla sig till när man marknadsför B2B på sociala medier:

1. Mer än bara text på LinkedIn

Föga förvånande växer LinkedIn ytterligare som B2B-plattform och blir allt mer en hubb för knowledge leadership, employer branding och leadsgenerering. Detta innebär att det kommer att krävas mer för att synas på plattformen, algoritmen gynnar konversationer och video, medan ren text minskar i synlighet. Jag tror att det kommer innebära att fler företag investerar i native video, utökar sina vanliga text- och bildinlägg med till exempel karusellinlägg och fler interaktiva format.

2. Personliga varumärken blir viktigare än företagskonton

Anställda och ledare måste vara aktiva. Det är bara att se på hur VD:ar och branschexperter på bolag som HubSpot, Salesforce, Spotify och hos oss på Viva dominerar genom att dela insikter i videoformat och interagera med följare.

3. TikTok och Instagram Reels etableras som B2B-kanaler

Videostrategin tar över även B2B och TikTok och liknande plattformar blir kanaler för snabba insikter, utbildning och employer branding. Instagram Reels kommer användas för event-marknadsföring, produktdemos och storytelling. B2B-företag blir tvungna att skapa korta, engagerande videor för att nå beslutsfattare även utanför LinkedIn, och  “Edutainment” (educational + entertainment) blir nyckeln till framgångsrikt innehåll. Se bara på HubSpot och IBM som använder TikTok för att bryta ner komplexa ämnen på ett enkelt sätt, och Adobe och Shopify som visar upp kundcase och produktfördelar genom snabba Reels. Trenden kommer att leda till att algoritmerna belönar originalitet och storytelling – företag som bara kör traditionell reklam får låg räckvidd.

4. Social selling blir en självklarhet

Jag tror att allt fler företag kommer att gå från att bara posta innehåll till att aktivt engagera sig i diskussioner och relationer. Vi kommer också se en ökad betydelse av “Mörk social” (dark social), det vill säga privat delning av innehåll i DM:s, Slack, WhatsApp. Säljteam och ledare måste vara aktiva på sociala medier och delta i diskussioner. Kundservice och rådgivning via sociala medier blir en konkurrensfördel. Mätning av sociala medier behöver inkludera engagemang bortom synliga likes & shares.

5. AI-driven personalisering av sociala medier

Vi ser en ökad användning av AI för att skapa och optimera innehåll i stor skala. Plattformarna satsar på förbättrade algoritmer som matchar rätt innehåll med rätt person. Och AI hjälper till att optimera annonstexter, captions och inlägg baserat på data. Detta är inget nytt för många av oss men det kommer att sprida sig till bolag som i dagsläget inte arbetat med AI i samma utsträckning som många inom mediebranschen. Viktigt är att använda AI på ett korrekt sätt. Inget gör en presumtiv kund så oengagerad som att läsa långa

AI-baserade texter utan personlig känsla. Det är otroligt viktigt att behålla genuin ton och ett personligt perspektiv på texterna som genereras från många AI-vertyg. 

Det betyder att annonser och inlägg måste vara mer personaliserade än någonsin, och det kommer att krävas en förbättrad analys av sociala medier, så att företag kan förstå vilket innehåll som driver mest konverteringar. AI-drivna chatbots och verktyg för engagemang växer.Heta exempel är Hootsuite och Sprout Social som integrerar AI för att hjälpa företag skapa bättre copy och optimera tidpunkten för publicering.

För att lyckas med sociala medier 2025 behöver företag alltså satsa mer på videoformat (LinkedIn, TikTok, Reels), göra säljare och ledare till aktiva innehållsskapare, bygga egna communityn för långsiktigt engagemang och använda AI och personalisering för att skapa smartare innehåll utan att tappa det personliga.

Vill du veta vad våra andra experter på Viva ser för B2B-trender under 2025? Ta de av sylvassa spaningar och allt annat du behöver veta om B2B-marknadsföring i vårt nya white paper “B2B-marknadsföring som driver tillväxt”. Du kan ladda ner det helt kostnadsfritt här.