SERP eller flipperspel?
Vi kan prata om en klar majoritet av svenska internetanvändare som har ett invant dagligt sökbeteende. I årets Svenskarna och internet uppgavs det att 97% av internetanvändarna söker information på internet varav hälften googlar dagligen. Användarna har alltså ett sökdrivet beteende, men för den sakens skull inte ett klick-beteende. Så många gånger som hälften av […]
Vi kan prata om en klar majoritet av svenska internetanvändare som har ett invant dagligt sökbeteende. I årets Svenskarna och internet uppgavs det att 97% av internetanvändarna söker information på internet varav hälften googlar dagligen.
Användarna har alltså ett sökdrivet beteende, men för den sakens skull inte ett klick-beteende. Så många gånger som hälften av alla googlingar leder inte till klick vidare till en webbplats, alltså så kallade Zero klick Searches. Detta är viktigt att vara medveten om som marknadsförare samt veta hur du ska tackla de på bästa vis.
Detta är konsekvensen av att Google aktivit jobbar med att ständigt uppdatera sin SERP-layout (utseendet på sökresultatet). Syftet har varit att få folk att läsa av sidan mer som ett “flipperspel” genom inkludering av bilder, produkter samt utveckling av rubriker och snippet (undertext).
Enligt en studie utförd av Nielson Norman Group med UX-gurun Jakob Nielsen i spetsen visar på att Googles ommöblering i SERPen har lyckats att vända googlarnas beteende. Och ett minne blott är bettendet att användaren bara söker igenom sidan uppifrån och ned utan att så mycket som blicka lite åt höger.
“These results are encouraging for site teams. If your site isn’t ranking in the first position, that isn’t ideal. But as long as you’re appearing near the top (within the first 5 results), you may have around a 10–20% chance of getting a click and anywhere from a 40–80% chance of getting a look.” Nielson Norman Group
Det vi kan ta med oss från detta är bland annat att den viktigaste faktorn för att få in trafik inte är att hamna högst upp i listningen. Det är av nästan lika stor vikt att vara i närheten av ett visuellt element, då det ofta är dit ögat dras. Något som fortfarande är avgörande är att hamna på första sidan då enbart 2% av alla användare klickar vidare till andra sidan i resultatlistan.
Det du kan göra för att se till att hamna på en önskvärd plats i sökresultaten, och därigenom generera trafik, är att se till att ha så relevant innehåll som möjligt för din målgrupp. När din målgrupp söker efter den produkt eller tjänst du tillhandahåller måste ditt innehåll matcha sökningarna på bästa sätt för att bli uppmärksammat. Det är även viktigt att hänga med i svängarna när sökmotorerna ändrar sin layout, vilket händer med jämna mellanrum. I en bransch som är under ständig utveckling måste du vara uppmärksam och inte förlita dig på att det sätt du gjort marknadsföring tidigare alltid kommer att funka.
Så se till att löpande uppdatera din webbsidas SEO och håll dig uppdaterad på nya studier och trender. Då är det inte alls fel att kika in här på Viva-bloggen lite då och då!