6 sätt att öka din SEM-försäljning
Kör du ett AdWords-konto för din webbshop men tycker att det säljer alldeles för lite? Kanske kostar kampanjerna mer än vad de ger? Här följer sex punkter som kan hjälpa dig öka din försäljning utan högre kostnad. Försäljning beror givetvis alltid på massor av faktorer, men dessa punkter kan kan hjälpa. 1. Justera enheter Detta […]
Kör du ett AdWords-konto för din webbshop men tycker att det säljer alldeles för lite? Kanske kostar kampanjerna mer än vad de ger? Här följer sex punkter som kan hjälpa dig öka din försäljning utan högre kostnad. Försäljning beror givetvis alltid på massor av faktorer, men dessa punkter kan kan hjälpa.
1. Justera enheter
Detta är en väldigt enkel åtgärd. Gå bara till din aktuella kampanj och sedan till inställningar. Där kontrollerar du vilken kostnad/konvertering enheterna ger. Om mobiltrafiken ger mindre än t.ex. datorer eller tvärtom kan du justera buden på dessa enheter.
2. Använd inte bara broad match
Har du en sökordslista med alla sökord i broad match? Tänk på att också använda exact match, och ännu hellre, gör en kopia på annonsgruppen där du har dina broad match sökord och lägg kopian i exact match. På det sättet kan du se vilken variant som ger mest.
3. Din annonskampanj ska likna din webbhandel
Många e-handlare som skapar AdWords-konton gör ofta bara en eller några få annonsgrupper där de lägger alla sina sökord mot allmänna annonser. Detta gör att de inte kan matcha sökorden till annonser för rätt landningssida. Använd din hemsida och skapa samma struktur som finns där i dina kampanjer. Detta gör att du lätt kan skapa relevanta annonsgrupper för varje landningssida.
4. Spåra på riktigt
Om du inte spårar köp kan du inte veta vad som ska justeras i annonsgrupperna. Koppla Google Analytics till AdWords. Då kan du se vilka intäkter dina kampanjer ger.
5. Glöm inte bort remarketing
Hur många gånger ser dina besökare på dina varor innan de köper? Om du lägger på budgivning för de som varit inne på din hemsida syns dina kampanjer bättre för just dessa. Då ökar chansen att samma besökare kommer in igen och bestämmer sig.
6. Display
Gör du av med rejäla summor på Google displaynätverk och funderar på vad det egentligen ger? Var noga när du väljer vart i displaynätverket dina kampanjer ska synas.