• Digital marknadsföring
  • Sociala Medier

Så springer Instagram Stories ifrån Snapchat


av Lukas Lind

Instagram Stories har funnits på marknaden i drygt ett år. Steg för steg fasar de ut Snapchat, som de blivit beskyllda för att plagiera. Den Facebook-ägda appen är idag avsevärt större och kan snart springa ifrån helt. 

Att spela in klipp eller ta bilder som försvinner efter ett dygn har blivit omåttligt populärt. I mitt eget flöde finns det en outsinlig ström av videos på vänner, bekanta och mindre bekanta som äter, festar, umgås, poserar eller oblygt gör reklam för sin senaste bedrift.

Instragram Stories har varje dag 250 miljoner användare världen över, medan Snapchat har 166 miljoner, enligt siffror från TechCrunch. Dessutom har Snapchats månatliga användare per kvartal minskat från 17,2 till 5 procent sedan lanseringen av Instagram Stories.

Ett av sina starkaste fästen har Snapchat i USA. Företaget Jumpshot som analyserar marknaden avslöjade nyligen att i augusti registrerade sig 52 procent av nya användare på Snapchat, jämfört med 48 procent på Instagram, enligt Telenews. Men det är ett tapp i nya användare för Snapchat som hade en ledning på 64 procent mot Instagrams 36 procent i april.

Snapchat gör det inte enkelt för influencers

Kenza Zouiten, Angelica Blick och Chiara Ferragni är namn på några av samtidens makthavare i sociala medier – så kallade influencers. De kan med sina miljontals följare utgöra ambassadörer för företag och produkter och för dessa innebära ett effektivare sätt att nå målgruppen än via traditionell reklam.

Skälet till att influencers graviterar mot Instragram Stories och bort från Snapchat beror delvis på skillnaden i hur enkelt det är redogöra för hur många följare man har och hur många som har sett ett inlägg. Instagram Stories tydlighet på det planet gör det enkelt för företagen att se hur mycket spridning deras reklam fått.

Det finansiella informationsföretaget Bloomberg har intervjuat Wes ”Wuz Good” Armstrong som har cirka 700 000 följare på Instagram. I intervjun berättar han att på Snapchat, där han också har mycket följare, är han tvungen att sätta alarm på sin Iphone 23 timmar och 59 minuter efter att han lagt upp ett sponsrat inlägg – för att då ta en screenshot på antalet visningar innan inlägget går upp i rök. Detta för att kunna visa konkreta siffror för det företag han gör reklam för.

Annonsmärkning för sponsrade poster

Instagram är således betydligt mer anpassat för kommersiella syften. I juni började de även med att använda annonsmärkning för sponsrade poster, vilket gör följare medvetna om reklamen, samt underlättar för influencers att inte bli fällda av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON). Och även om risken finns för att inledningsvis tappa följare i och med transparent reklam, är det ingen tvekan om att populära influencers lockar fler användare till applikationen.

I nuläget verkar det inte vara mycket som kan rädda Snapchat.