Snart säljer du ännu enklare via Instagram Stories
Instagram shopping har gjort succé i Sverige sedan det anlände i våras. Nu har Facebook utvecklat konceptet och för att underlätta konverteringar genom Instagram Stories, det vill säga det videoflöde med korta klipp synligt ovanför det ”vanliga” flödet med bilder och videos. Shopping på Instagram ger ditt företag ett smidigt skyltfönster där människor kan titta […]
Instagram shopping har gjort succé i Sverige sedan det anlände i våras. Nu har Facebook utvecklat konceptet och för att underlätta konverteringar genom Instagram Stories, det vill säga det videoflöde med korta klipp synligt ovanför det ”vanliga” flödet med bilder och videos.
Shopping på Instagram ger ditt företag ett smidigt skyltfönster där människor kan titta närmare på era bästa produkter med ett enda klick.
Nu blir det ännu enklare för e-handlare att kommunicera och sälja produkter via Instagram. Tidigare har du som använt Instagram Shopping kunnat länka till e-handeln via bilder i det ordinarie flödet, men snart har funktionen nått även Instagram Stories. En symbol föreställandes en varukorg blir autobahn från Instagram Stories till din e-handel. Det gör det enkelt för användaren att enkelt läsa mer om din produkt och ha nära till köp.
Godkända företag som använder shopping kan då skapa upp till tre produktdekaler per händelse. Shoppingdekaler kan skapas med produktnamnet eller shoppingikonen.
Testperioden är i full gång och det verkar som att den nya funktionen ökar konverteringsgraden avsevärt:
”We’ve been testing this solution with brands such as Netshoes, which saw a 6.3% lift in conversions and 42% lower conversion cost when using Collection [ads] compared with other ad formats,” skriver Facebook som ju äger Instagram.
Denna funktion är i nuläget tillgänglig för utvalda företag och kommer att bli tillgänglig för många fler under de kommande månaderna. Du kan läsa mer om nyheten i Instagrams pressmeddelande.