Spotify lanserar ny lättillgänglig annonsplattform

Nu har Spotify lanserat en annonsplattform där användaren enkelt kan skapa en annons på egen hand. Den första versionen menar Spotify är ett första steg mot en mer allomfattande tjänst. Facebook och Google har i många år använt sig av så kallade ”self-serve ad platform”, där det är enkelt för mindre och medelstora företag att […]

Publicerat
Inlägg SEM

Nu har Spotify lanserat en annonsplattform där användaren enkelt kan skapa en annons på egen hand. Den första versionen menar Spotify är ett första steg mot en mer allomfattande tjänst.

Facebook och Google har i många år använt sig av så kallade ”self-serve ad platform”, där det är enkelt för mindre och medelstora företag att skapa annonser. Nu är det Spotifys tur – deras Spotify Ad Studio har lanserats som beta i USA.

Enligt Khurrum Malik, Spotifys global director of monetization product marketing, är tjänsten ett av deras steg på vägen mot ”en fullskalig annonsplattform som gör att annonsörer kan skapa, rikta, optimera och mäta media som skapar affärsresultat.”

För att skapa en ljudannons skriver annonsskaparen en text och väljer en bakgrundslåt. Utifrån det genererar sedan Spotify Ad Studio en färdig annons med voiceover-röst. Det är också möjligt att ladda upp sitt eget ljudspår om man så vill.

Nu återstår det att se hur tjänsten utvecklas och när den blir tillgänglig också utanför USA.

Vill du läsa mer kan du göra det på spotifyforbrands.com.