Stor potential med Native annonsering

2

Publicerad 30 september 2019, 08:09 av Josefine Bergman

Native annonsering är något som många säkert har hört talas om, men desto färre vet nog vad det egentligen innebär, och vad nyttan med det är. Enkelt förklarat är det sponsrade artiklar, men det är mycket mer än bara det. En av de största fördelarna med native annonsering är att det ger dig mer tid att förklara dina produkter och tjänster för dina läsare.

Native är inget nytt, men det har historiskt sett inte en särskilt stor del av annonsutrymmet hos publicisterna. Det kommer det bli ändring på nu när det blir betydligt enklare för köparsidan att synas med native annonser på ett enklare och betydligt billigare sätt. Anledningen till detta är att publicisterna öppnar upp för företag och mediebyråer att kunna köpa detta programmatiskt i sina egna plattformar. Tidigare har du som annonsör varit tvungen att kontakta en enskild publicist (exempelvis Aftonbladet) och fråga om du får synas med en native annons. Nu kommer du som annonsör istället få tillgång till massvis med sajter samtidigt utan att behöva gå till dem direkt, och till ett mycket billigare pris. Programmatiskt köpta native annonser kan förklaras som content display-annonser som enklare kan anta samma form som det redaktionella innehållet. Detta gör att det blir mycket enklare för företag som inte har lika mycket tid och resurser att synas med riktiga kvalitetsmaterial.

Native är annonser som är utformade som helt vanliga artiklar på diverse olika sajter, vilket gör att de har liknande ton och utseende som resterande innehåll på plattformen. På så vis sticker det inte ut som en uppenbar annons, utan upplevs mer som en naturlig del av flödet.

Exempelvis när Cancer- och Allergifondens native artikel har placerats i Göteborgs Postens nyhetsflöde. Budskapet de kommunicerar har ett informativt värde för läsaren som är i varumärkets målgrupp och artikeln syns i ett relevant sammanhang för läsaren som inger ett mervärde.

Så vad är då nyttan tänker du? Till och börja med, de som läser din artikel och sedan klickar för att läsa mer, eller klickar för att gå till en produkt, är högst troligt väldigt intresserade. Detta gör givetvis att du får betydligt fler konverteringar än i en vanlig bannerannons. Native är oftast inte något som skapar irritation som traditionell reklam kan göra och det ger annonsören en stor trovärdighet om allt görs på rätt sätt. Faktum är att i rena tal så genererar native 60% högre konvertering och upp till 18% i högre köpintention. Clickrate (hur många procent av de som sett annonsen som också klickat) är dessutom betydligt högre från 3-25 gånger större än vanliga display-annonser. 60% av alla användare ser dessutom positivt på formatet som sådant.

Display-annonsering ger ofta sken av att bidra mer till att bygga själva varumärket och skapa en medvetenhet. Med native annonser som syns på trovärdiga nyhetssajter som DN, SvD, Expressen och Aftonbladet får du både en varumärkesmedvetenhet och en betydligt större möjlighet att nå faktiska konverteringar.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy