TikTok avancerar 2021

4

Publicerad 19 mars 2021, 15:03 av Alexander Johansson

TikTok är en starkt lysande plattform på den digitala stjärnhimlen. Framförallt hittas personer som är 25 år eller yngre (SoI.se 2020). Alltså den så eftertraktade generation Z som också är 40% av konsumenterna i Europa (2019 retail outlook), och är intressant eftersom vi på andra plattformar kan ha svårt att nå ut brett mot denna målgrupp i samma utsträckning. Men likt äldre sociala medier ser vi att användandet kryper uppåt i åldrarna ju längre tiden går.

 

Som ytterligare ett steg för att bredda målgruppen och bli den naturliga plattformen för fotbollsfans i sommarens EM har TikTok som första digitala underhållningsplattform inlett ett samarbete som officiell partner. Detta både för att UEFA själva ska kunna dela innehåll under sitt konto UEFA EURO 2021, men också för att fotbollsintresserade ska dras till plattformen och utveckla communityt. 

 

TikTok har nyligen öppnat upp ett kontor i Stockholm som filial för Norden. Dem har även uppnått en certifiering från IAB Sverige, en så kallad “Gold standard 1.0” Det är branschorganet för digital annonsering som gett ut certifieringen och verkar för att höja standarden för annonsörer och skapa en bra reklam-miljö för varumärkespartners. Alla dessa stegen för att ytterligare befästa sin plats som underhållningsplattform och etablera sitt varumärke ännu mer i Norden. 

 

First mover advantage

 

Är du som annonsör tidigt ute på plattformen kommer du få fördelar i termer av mycket låga kostnader (e.g. CPC, CPM) och kunskapen kring vad som fungerar på plattformen. Utifrån vår erfarenhet under 2020 kan vi konstatera att CPM priserna ligger 60-80% billigare och i termer av CPC varierar det kraftigt i favör till tiktok. Detta är data som indikerar att andra annonsörer inte hittat hit och användandet av plattformen är stort. Vilket resulterar i ett “användaröverskott” och ett “annonsörsunderkott” – priserna för att nå ut sjunker således. 

 

Ungefär som att Instagram Reels just nu ger en större räckvidd organiskt eftersom användandet är stort, men skapandet av Reels inte är lika stort. Ett “användaröverskott” skapas där benägenheten att konsumera innehåll från användarna är stort – men antalet Reels att konsumera är mindre vilket leder till stor räckvidd bland de Reels som existerar vid det aktuella tillfället.


Grund resonemang är nationalekonomins utbud-och efterfrågemodell. I detta fallet är utbudet konkurrens av inlägg/annonser och efterfrågan användarens vilja att konsumera och “hänga” på placeringen/plattformen. Detta driver på annonspriser upp eller ner, och för den delen i vilken utsträckning organisk spridning sker i stor eller mindre skala.

 


Overlays, annonsformat & ljud

 

Vid framtagandet av annonser bör du tänka extra på så kallade “safe zones” för logga, texter och annat innehåll. Ett exempel på vad TikTok själva nämner är en safe zone för overlays är det gröna fältet i bild här. Vilket hjälper dig att tydligare pinpointa det viktigaste för din annons. 

 

Det här är annonser på TikTok som Viva gjort för vår kund Basirion där vi också tagit fram idé och koncept kring myter om akne – för att lära målgruppen hur de kan bli av med sin akne.

 

   

 

Formatet är samma som på Snapchat och Instagram stories dvs 9:16, mer om deras tips och specificeringar för annonser här. TikTok har lagt stort fokus på ljudet och är kanske den plattform där ljudet spelar allra störst betydelse för användarupplevelsen. Annonsörer måste ha detta i åtanke när annonsmaterial tas fram för plattformen, och det är de facto ett krav från TikTok att det existerar ljud i din annons. 

 


Framtiden

 

För att vidga sin verksamhets kundgrupp är plattformar där yngre personer vistas vital för att växa på sikt. Desto större användarantal på plattformen, desto mer relevant blir TikTok. I samma andetag blir det fler annonsörer, konkurrensen stiger tillsammans priserna. Men just nu är det ett gyllene tillfälle att nå ut på en stekhet plattform under marknadspris.

 

Snart uppdateras TikTok-appen så att det inte längre är möjligt för användaren att välja bort riktade annonser som nu är ett alternativ. Framgent kommer användaren få annonser som baseras på det innehåll som konsumeras på plattformen, vilket är i linje med andra sociala medieplattformar (e.g. Facebook). Det kommer dock gå att välja bort annonser som spårar användarens data via andra appar eller sajter. Detta ses som en följd av hur Apple hanterar sin nya uppdatering iOS14. Den 15 april 2021 kommer denna ändring ske rapporterar Engadget och TikTok uppger att de kommer fortsätta vara transparenta med användardata och respektera integriteten. 

 

Vill du som marknadschef och vd djupdyka i vårt sociala medielandskap och ytterligare bygga på din kunskapsbredd kring alla sociala medier? – Anmäl dig då till mitt webinar den 20 april här.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy