TikTok växer
TikTok är succén som fortsatt håller sin popularitet bland unga och hade sitt riktigt stora globala genomslag 2019 genom att toppa nedladdningslistor världen över. Med en halv miljard dagliga användare har appen potential att bli nästa stora sociala medie. Tillsammans med att den redan idag har fler månatliga användare än Twitter, Pinterest, Snapchat och Linkedin […]
TikTok är succén som fortsatt håller sin popularitet bland unga och hade sitt riktigt stora globala genomslag 2019 genom att toppa nedladdningslistor världen över. Med en halv miljard dagliga användare har appen potential att bli nästa stora sociala medie. Tillsammans med att den redan idag har fler månatliga användare än Twitter, Pinterest, Snapchat och Linkedin – tillsammans.
Plattformen är designad för att vara enkel att använda, du behöver inte ens skapa ett konto för att ta del av det oändliga skrollet av korta danser till medryckande musik. Innehållet påminner mycket om YouTube och Instagram men här krävs inte tusentals följare för att få synlighet och spridning av din video, appens algoritm fungerar annorlunda på den punkten.
Vilka använder TikTok?
På plattformen befinner sig en ung målgrupp, TikTok är det sociala mediet som älskas av Generation Z. Så är din målgrupp kring 16-24 år och födda kring millennieskiftet är det här du ska finnas och annonsera.
Men döm inte ut det som ett medie endast till för den yngre publiken. Historien har förr lärt oss att unga oftare hoppar på nya trender och är mer pepp på att använda dem för att sedan sprida det till de äldre generationerna. På senaste tiden kan vi se att många äldre etablerade influencers utökar sin närvaro till att även finnas på TikTok.
Så gör du på ditt egna konto på TikTok
TikTok handlar om att göra särskilda danser eller synkroniserade rörelser till olika populära ljudklipp och låtar. Men också en hel del roliga klipp och videoutmaningar. Innehållet baseras på att någon börjar ladda upp en video till en viss låt och sen gör fler och fler samma rörelser eller dans till låten på sitt eget konto ofta med någon form av hashtag för just den utmaningen. Likt de här två tvillingarna från Sverige som följs av 5 miljoner och är ett av de kontona med flest följare i världen.
Här kan du som företag skapa eget innehåll, till en början genom att bara göra egna versioner på trendande låtar eller rörelser. Men du kan även göra samarbeten med större profiler som är stora hos din målgrupp och stämmer överens med varumärkets värderingar och låta det vara din profils strategiska innehåll. Likt det klädkedjan HM har gjort här.
Kanske eller troligtvis är TikTok inte riktigt än en plattform för alla företag. Men det är helt klart en app att hålla koll på eftersom den har en kraftig ökning av användande och kan mycket väl sprida sig till en bredare publik inom en snar framtid.
Annonsering på TikTok
I dagsläget har TikTok inte öppnat upp för annonsering på den Nordiska marknaden undantaget stora konglomerat som finns över hela världen. Men dem ingår i Facebook Audience Network som gör att du kan utöka din kampanj till tusentals andra appar och sajter på internet, däribland TikTok. Med Audience Network används samma system för inriktning, leverans, auktion och mätnings som vanliga Facebookannonser. Konverteingstakten blir 8 gånger högre hos personer som sett annonsen både på Facebook, Instagram och Audience Network visar en studie som Facebook själva har gjort på annonseringskampanjer.
TikTok i siffror
Startade 2016 i Kina och slogs sammman med Musica.ly 2018
Finns i 150 länder
Genomsnittligt användande av appen är 52 minuter per dag
Användarna öppnar appen mer än 8 ggr per dag
Har 800 miljoner användare varje månad
500 miljoner använder appen dagligen
I Sverige använder 27% i åldern 9-11 år TikTok någon gång och 9% använder den dagligen. Störst användande har appen bland flickor i den åldern.