Trendspaning – nytt inom SEO under 2019

Fokus under kommande år tror jag fortsatt kommer handla mycket om upplevelse, mobilt, röst och användarupplevelser. Text: Joakim Kendelt     Inför 2018 spådde min kollega Joachim Almeke att stort fokus skulle hamna på hastighet, mobile first och röstsök. Nu när vi närmar oss slutet på 2018 kan vi konstatera att Google har gått över […]

Publicerat
Inlägg SEO

Fokus under kommande år tror jag fortsatt kommer handla mycket om upplevelse, mobilt, röst och användarupplevelser.

Text: Joakim Kendelt

 

 

Inför 2018 spådde min kollega Joachim Almeke att stort fokus skulle hamna på hastighet, mobile first och röstsök. Nu när vi närmar oss slutet på 2018 kan vi konstatera att Google har gått över till Mobile First Index, där Google utgår ifrån hur en sida visas mobilt och infört laddningshastighet i mobilen som en rankingfaktor. Samt att Google Assistent nu också finns på svenska. Nu är frågan vad fokus landar på inför 2019?

 

1 UX – Användarupplevelse

 

Enligt Google ska du fokusera på användaren så löser sig allt annat också. Några praktiska tips när man börjar jobba för är att få en snabb sida/upplevelse är tydligt innehåll och en lättnavigerad struktur.

 

2. Röstsök

 

Apple Siri, Microsoft Cortana, Amazon Alexa, Samsung Bixby och Google Assistant. Det finns nu ett antal röstassistenter på marknaden och de blir allt mer sofistikerade.70% av alla frågor i Google Assistent sker till exempel med talspråk/konversation. Nu har Google Assistent och Google Home funnits på svenska marknaden under några månader och till 2020 spår Google att röstsökningar kommer stå för 50% av alla sökningar.

 

3. It’s all about the brand – varumärke som en rankingfaktor

 

Gary Illyes har sagt att hur ditt varumärke nämns på internet spelar roll för Google. Även i Google Quality Raters Guidelines nämns att ett gott rykte har positiva effekter. Många ser det som att länkar fortfarande är en stor rankingfaktor, men det är kanske inte alltid möjligt att få sin sida länkad, men att bli omnämnd i ett positivt sammanhang bidrar som en positiv faktor till rankingen.

 

4. Strukturerad data och Featured snippets / Utvalda utdrag i sökresultatet

 

Utrymmet i den organiska resultatlistan minskar allt mer och därför bör man ta så mycket utrymme man kan för att synas och hjälpa/vägleda en besökare till sin sida. Det finns inget sätt att idag markera upp detta för att garantera att det visas Man bör dock jobba med strukturerad data, ha en tydlig och beskrivande ingress, tydlig rubrikstruktur och använd listor för att lyfta fram viktiga punkter.

 

5. Mobile first

 

Under 2018 har Google rullat ut sitt Mobile First Index, där Google utgår från den mobila versionen av en hemsida. Det är en stor process att flytta över alla sidor till detta index, och kommer därför fortsätta vara en viktig del att fokusera på. SEO, eller sökmotoroptimering, och dess framtid är oviss beroende på hur snabbt och mycket röstsök börjar användas. Något som är säkert är att idag uppskattas kvalitativt innehåll som är beskrivande, innehållsrikt och relevant högre än tidigare och kommer fortsätta vara viktigt – särskilt om röstsök ökar och bara toppresultaten läses upp av diverse röstassistenter.

 

Vi har ett spännande år framför oss, och vi på Viva Media önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

 

Källor:

https://www.thinkwithgoogle.com/data/google-assistant-user-statistics/
https://www.stonetemple.com/does-google-use-online-brand-mentions-for-search-ranking-eric-enge-with-gary-illyes-at-pubcon-2017/

https://webmasters.googleblog.com/2015/11/updating-our-search-quality-rating.html