Twitch – en social plattform för gamers

5

Publicerad 14 april 2021, 12:04 av Josefine Bergman

Spelutvecklarnas omsättning växte med 28% och uppgick till 24,5 miljarder kronor 2019 i Sverige. Siffran kan jämföras med Sveriges export av järnmalm och pappersmassa som båda var värda cirka 25 miljarder kronor 2019. Det säger något om att i Sverige är man duktig på att utveckla spel men även att många är spelintresserade här samt vill betala för det. Det är också huvudämnet för den live-videobaserade plattformen Twitch som dagligen har 30 miljoner besökare. 

 

Enligt Spelutvecklingsindex 2020 så spelar 51% av svenska befolkningen. Det är ju ingen försvinnande del direkt och en av fördomarna är att det bara skulle vara unga som spelar dator och tvspel men även den myten slår undersökningen hål på. Se bilderna här. 

 

Twitch målgrupp

Twitch målgrupp 2020

 

När man då sen spelar så kan det ju enligt fördomen bli lite ensamt, men det har spelplattformen Twitch löst genom att man kan dela skärm, ljud och bild när man spelar så att andra kan kolla på men även integrerar med den som strömmar sitt spelande. 

Twitch

Twitch startades av den Silicon Valley-duon Emmett Shear och Justin Kan 2011 med idén om att skapa en intressebaserad live-videoplattform. Snabbt växte målgruppen som ville dela med sig av sitt gameande och blev det ämne som idag är den betydande delen av plattformens innehåll. Men mycket av annan karaktär än bara folk som gamear eller kör e-sport delas, ämnen som också många videos handlar om kan tex vara musik, konst, mat och andra äventyr. Totalt är det en halv miljoner användare som dagligen streamar innehåll från Twitch-konto till tittare över hela världen.

 

Hur funkar Twitch?

 

Twitch är uppbyggt kring tre nivåer för sina användare och Streamare är den första, där kan kontot följa andra konton, delta i chatt och publicera egna videos som andra kan se. Det krävs att man är 18 år för att skapa de kontot eller att man har uppsikt av en förälder enligt Twitch policy. Nästa nivå som kontot kan jobbas upp till via olika så kallade prestationer är Affiliate. Prestationer kan vara att streama en viss tid per dag de senaste 30 dagarna eller antal tittare i snitt per stream. När de kraven uppnåtts och kontot blivit Affiliate fås ytterligare några fler funktioner till kanalen men främst en prenumerationsknapp för fans och de då får notiser när kontot strömmar något live. Partner är högsta nivån och betydligt färre kreatörer som uppnår, det behöver man ansöka om likt Instagram har verifierade användare och baseras på ett visst följarantal. 

 

Stremarna kan nå Twitch, dela och ta del av innehållet, från sin mobiltelefon, dator eller spelkonsol. Plattformen har ett eget vad man kan kalla reaktionsspårk, lite som att Linkedin eller Facebook har sina olika reaktioner, vilket kallas för emotes. Ett system för att fira och visa stöd är även utvecklats och kallas för bits, dessa betalar man för och det går att visa vilken grad av stöd man vill ge kanalen genom att ge ett visst antal. Det som särskiljer Twitch från många andra sociala medier är att en del funktioner är låsta bakom betalningar.

 

Målgruppen på Twitch

 

30 miljoner besöker varje dag Twitch.tv

 

1 miljard timmar tittades det på Twitch under 2020

 

7 miljoner streamar varje månad videos från sitt konto

 

31 år är medelåldern på Twitch i Sverige

 

73% är män och 23% är kvinnor på Twitch i Sverige

 

*Twitch Audience Insights

 

Annonsera på Twitch

 

Den 25 augusti 2014 köptes Twitch av Amazon.com för 970 miljoner dollar. Med tanke på de ägarskapet finns det en del korrelationerna till Amazon, likt att produkter kan länkas direkt till Amazon och att man via Amazon Prime även får tillgång till ett premium-inloggat läge på Twitch. 

 

Till skillnad från många andra sociala plattformar delar Twitch med sig av reklamintäkterna till sina kreatörer. Där de två högre nivåerna Affiliate och Partner kan få ta del av eftersom de attraherar folk till plattformen med deras strömmade videos. Som kanalägare bestämmer du själv hur många och hur långa annonser din video ska innehålla. Men kontot kan inte bestämma vem just annonsen visas för eftersom Twitch har intressebaserad reklam likt Amazons upplägg. Annonsformaten på Twitch är följande.

Homepage carousel. Syftar till att visa upp livestreamkanal och är inte lika distinkt en typisk annons. Vanligt vid så kallade Partner-samarbeten där ett varumärke sponsrar en stream.

 

Homapage headliner. En integrerad annonsplats som synkar med plattformen i övrigt och här jobbar man med en specialutvecklad annons-mall som Twitch utvecklat själv.

 

Medium Rectangle. Här kan du använda delvis rörliga element som loopar men i max 15 sekunder för din annons.

 

Super Leaderboard. Den här annonsplatsen är placerad där användaren söker och har samma premisser som i ovan nämnda format.

 

Premium Video. Här har annonsörer upp till 30 sekunders ej överhoppningsbar video men även upp till 60 sekunder är möjligt.

 

Annonsformaten är främst kategoriserade utifrån vart på sajten de placeras och budgivningen styr sedan för vem annonsen visas och såklart baserat på användarens intressen. Än så länge tillåter Twitch tredjeparts spårning men endast från just den teknik som är accepterad av dem.

 

En kanal för att nå en potentiell målgrupp

 

Att en intressebaserad live video-plattform får fäste i ett digitalt landskap och går hem hos en vid starten ung målgrupp för att sedan sprida sig uppåt i generationerna är inget ovanligt. Vi har sett det hända på flertalet sociala medier, där Instagram är en som visat på dess breda målgrupp och mognad under det gångna året. 2013 var det 100 miljoner användare världen över och 15% av svenskarna använde appen (SoI 2013). 2020 har Instagram 1 miljard användare där vi sett en markant ökning på Instagram till 71% användande i Sverige och där pensionärer står för den stora ökningen på 11 procentenheter (SoI 2020).
Huruvida Twitch öka antalet till fler ålderskategorier får framtiden utvisa men att målgruppen ökas till att inte bara vara centrerat kring intresset för spelande utan får flertalet sidkategorier på innehåll kan vara en högst trolig utveckling.

 

Sen är det ju också värt att tänka på att gamers också äter, sover och har andra intressen eller behov än att bara gamea, så inte endast speltillverkare kan vara relevanta på en sån här kanal. Exempelvis kan en tjänst som löser allas våra problem kring middagslagning vara en högst relevant annonsör för att nå ett visst segment av målgruppen på just Twitch. Viktigt är ju då såklart att man anpassar kommunikationens karaktär till att tilltala målgruppen både i utformning och tonalitet.

 

Delta på min kollega Alexanders webinar den 20 april för att få en bred och tydlig bild av alla sociala medier och vilka möjligheter till marknadsföring som där finns.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy