Uppmärksamheten ökar när innehållet är rörligt
Studier visar tydligt att våra hjärnor gillar när saker rör på sig vilket bekräftar varför rörligt innehåll många gånger går bättre än en stillbild i marknadskommunikation. Rörligt media fångas nämligen lättare upp av hjärnans signalsystem och vi blir mer benägna att rikta fokuset mot det som rör sig. På Viva har vi en hel del […]
Studier visar tydligt att våra hjärnor gillar när saker rör på sig vilket bekräftar varför rörligt innehåll många gånger går bättre än en stillbild i marknadskommunikation. Rörligt media fångas nämligen lättare upp av hjärnans signalsystem och vi blir mer benägna att rikta fokuset mot det som rör sig.
På Viva har vi en hel del skarpa hjärnor för olika delar av marknadsföringen. Specialiserade på områden som YouTube, banner-annonsering, sociala medier, målgruppsinsikter och utformning av det kreativa innehållet. Här kan du läsa om några av Vivas stjärnors professionella syn på rörligt innehåll.
Vilka är fördelarna med rörligt innehåll?
Rikard Jerselius, Insight Manager:
– Rörligt är ett bättre format för att kommunicera i en innehållsbärande kanal där man vill möta målgruppens behov av information, kunskap inför ett köp eller kontakt med ett företag eller organisation. Alla beslut vi tar baseras på den information vi har tillgänglig och därför är det viktigt att ge målgrupperna svar på de frågor som leder dem vidare i kundresan. Sedan är det givetvis bra format för att bygga varumärket då det blir levande. Vi som konsumenter blir även mer och mer bortskämda med en väl fungerande kundresa, och där är rörligt innehåll en viktig del. Därför ökar konstant kanaler som YouTube i popularitet.
Mariella Reihammar, SEM Manager:
– Utifrån min roll tänker jag på det självklara mediumet YouTube. Som har ett dagligt användande av en tredjedel av svenska befolkningen och beteendet går mer och mer mot att man använder YouTube som en sökplattform för att hitta kunskap och tips. Här spenderar användaren en generellt längre tid och självklart ger ljudet också ytterligare en dimension av fokus på innehållet som inte finns i ett annat vanligt sociala medie-skroll.
Haidi Jakobsson, Social Media Manager:
– En bild säger mer än tusen ord och en video säger mer än tusen bilder. I flödet på sociala medier har vi idag inte mer än en sekund att fånga tittarens uppmärksamhet med vår annons vilket gör video till det överlägset bättre annonsformatet. En grym video visar tydligt sitt budskap de första 3 sekunderna, är textad (majoriteten har inte ljud påslaget på telefonen) och sticker ut ur mängden! Var inte rädd för att göra något ingen annan gjort än. Sociala videos ska vara delbara! Det ska kännas som en konversation mellan dig och tittaren.
Alexander Kollstedt, Display Manager:
– I en värld där vi blir allt mer reklamtrötta blir det extra viktigt att sticka ut, dessutom ökar konkurrensen hela tiden i det digitala landskapet. Det är helt klart en fördel med rörligt innehåll då banners ofta vistas i en annars ganska ockuperad och ibland informationstät miljö. Det kan bara vara något litet element i bannern som en pil eller liknande som rör på sig och därmed ger fler klick. En annons på stremingsajter som exempelvis tv4play ser du oftast i helskärmsläge och under kvällstid vilket gör att du som annonsör kan vara säker på att du verkligen syns och har en stor uppmärksamhetsgrad.
Fredrik Lundqvist, Creative Director:
– Det uppenbara svaret är att många digitala kanaler premierar rörligt, till exempel Facebook och Instagram, och naturligtvis Youtube. Men framför allt ger rörlig media oss en unik möjlighet att förmedla känsla, och vi människor är konstruerade för att uppleva känslor. Ta ICA-reklamerna med Stig & Co som ett exempel. Få kommer ihåg priserna från filmerna, men alla förstår vilken känsla ICA vill koppla till sitt varumärke. Rörlig media kommunicerar känslor, och känslor planterar minnen.