Viva Media

Utvecklas eller avvecklas?

Ledarskap VD-podden
Arash Gilan
Publicerad , senaste uppdatering

Vad utmärker en exceptionell ledare? Är det att vara duktig på siffror, marknadsföring, kulturbygge, vision eller struktur? Finns inget givet svar men något jag har lärt mig av allt det jag läst och alla möten jag haft med exceptionella ledare är deras förmåga att alltid vara nyfiken. Att aldrig stå still, utan alltid drivas av viljan till att utvecklas. De kan så mycket men ändå så verkar det som dem inte kan något alls för de frågar mer än vad dem har svar. Exceptionella ledare är helt enkelt exceptionellt nyfikna. 

De har nämligen ett mindset som om dem skulle vara helt nya inför ämnet eller uppgiften. I nybörjarens sinne finns bara möjligheter men i expertens få och just därför får man aldrig tappa barnasinnet!

Jag har i mitt liv försökt att tänka och leva likadant för att få ut det bästa av min egna potential men även de runt omkring mig. Jag kan ibland få frågan om hur jag hinner med att podda, skriva artiklar och böcker när jag också driver ett bolag. Frågan är egentligen felställd utifrån en oförståelse inför varför jag gör det, allt från att podda eller skriva är för mig att lära mig. Jag omsätter helt enkelt nyheter och händelser till ord för att förstå och få perspektiv utifrån något större. Allt detta hjälper mig att förstå vår samtid bättre så att jag därmed kan planera för vår framtid. För växer jag och utvecklas som ledare så växer även Viva som företag. En organisation kommer aldrig längre än sitt ledarskap och utvecklas vi inte avvecklas vi helt enkelt. 

Sluta aldrig utvecklas

I mänsklighetens historia så är förändring det enda som är konstant och det finns inget mellanläge. Utan utveckling dör vi som varelser men även som organisationer och företag. Jag benämnde denna era i min senaste bok Apparnas Planet för digital darwinism och vad menar jag då med det?

Läser man Charles Darwins bok “Arternas Uppkomst” så lär man sig något oerhört fascinerande kring det som är en fundamental insikt gällande evolutionsläran som kan appliceras kring bolagsbygge och ledarskap. En kan tro att darwinism handlar om att bli bäst, starkast eller smartast. Att attributen vi ser som “starka” är det som gör att man frodas och utvecklas men det är ett stort misstag. Evolutionsläran lär oss nämligen att nyckeln till överlevnad är en konstant anpassning i en föränderlig miljö. Finns inget i mänsklighetens historia som har växlat takten av förändring som det teknik har inneburit för människan, en era vi i detta nu lever mitt i. Teknik förändrar hur vi gör affärer, reser, har möten, handlar och underhåller oss för vi lever i en värld där allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras. Det går snabbt, det händer mycket och det gäller att anpassa sin verksamhet till en verklighet för om vi inte gör det kommer någon annan att göra det. För kunderna som du vill ha bryr sig inte om ni är bäst, snyggast eller starkast utan om ni ger dem den smidigaste kundupplevelse man kan förvänta sig idag.

Omvärldsbevakning är nyckeln till utveckling

Det är av den orsaken som jag har VD-podden där jag får sitta ner med VD:ar, forskare, författare och ledare av olika slag för att fråga och lära mig. Min grundfråga där är helt enkelt hur man bygger världens bästa bolag? Det är en visdom jag för alltid kommer att jaga. Sen är jag en reflekterande person som läser väldigt mycket och mitt skrivande hjälper mig att sortera och paketera mina tankar.

Därför skriver jag mina krönikor på Breakit och de stora tankarna får jag ner i en hel bok. Två böcker har jag hunnit med kring det digitala och just nu skriver jag på en tredje bok om hur man särskiljer sig och verkligen lyckas med digital försäljning, titeln är “En djävel på e-handel” och kommer ges ut nu i sommar. I samband med det passar jag i vår på att bjuda in framgångsrika e-handlare till Vivas studio för ett snack om hur just dem har tagit sig dit och alltså blivit “En djävel på e-handel”. Några av de jag möter i videoserien är Rickard Lyko från Lyko, Bank Bergström från Nordic Nest och Susanne Holmström från NetOnNet. Oavsett om du är e-handlare eller ej så är det en serie du bara måste se för det delas sällsamt bra insikter! 

Jag brukar rådge ledare att hänge minst en halvtimme eller helst en timmer per dag till omvärldsbevakning. En podd, en bok, artiklar eller något som håller dig alert och ser till att du kan anpassa dig till denna snabbförenliga värld. Många känner dock inte att dem har tiden eller vet vart de ska börja. Hur ska man veta vad som är viktigt att ta till sig? 

Prenumerera på nyhetsbrev

Utifrån detta så startade jag mitt nyhetsbrev där jag varje månad summerar mina reflektioner kring ledarskap, marknadsföring och det som händer inom tech-världen. Jag bjuder på reflektioner, spaningar, länkar för vidare läsning och annat inspirerande så att ledare och alla som vill alltid kan hänga med kring det mest relevanta som sker just nu. Idag läser hundratals redan mina exklusiva månadskrönikor som även kan landa i din inkorg om du signar upp dig här.

Nyfikenhet och vilja att ständigt lära sig mer är en viktig attribut som särskiljer de bästa ledarna. Om du inte satt igång detta som rutiner i ditt liv så är det aldrig för sent att börja för det finns alltid mer att lära sig. En brutal insikt är att desto mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man egentligen vet. Då jag vid 20 års ålder trodde att jag visste allt, vet jag nu vid närmare 40 att jag fortfarande vet typ ingenting. Som Christer Olsson sa i poddavsnitt #73 av VD-podden; “Exceptionella ledare lär sig så länge de lever och de lever så länge man lär sig.” Ett citat som verkligen fastnat hos mig.  

Så summa summarum – tappa aldrig barnasinnet och din vilja att utvecklas!