Vad är programmatic?
Mycket i marknadsföringstermer låter bättre när det även i landet Sverige uttalas på engelska, så även annonsköpsformatet programmatic. Som ju i en svenskifiering heter programmatiska annonsköp, alltså annonser som i en digital placering visas för rätt person i målgruppen enligt en förutbestämd plan. Programmatic kan man köpa i olika format som banner eller video placerade […]
Mycket i marknadsföringstermer låter bättre när det även i landet Sverige uttalas på engelska, så även annonsköpsformatet programmatic. Som ju i en svenskifiering heter programmatiska annonsköp, alltså annonser som i en digital placering visas för rätt person i målgruppen enligt en förutbestämd plan.
Programmatic kan man köpa i olika format som banner eller video placerade på olika webbsidor som nyhetssiter och streamingtjänster. Men köpta på plattformar som Emerse eller via Google Display Network. I grunden kan man beskriva programmatic smart marknadsföring som grundas på mänsklig intelligens. En automatiserad köpprocess mellan köparna av annonsplatsen och säljaren som är den digitala publicisten i en auktion där högstbjudande vinner. Den som får annonsen uppvisar ett tidigare beteende som företaget har som målgrupp. Så relevansen av annonsen blir större.
Så hur fungerar det?
- För att genomföra en digital mediekampanj använder en byrås Trading Desk en DSP (Demand Side Platform) som är ett system som möjliggör unikt utformade kampanjer som kan optimeras i realtid. För att ytterligare specificera på olika parametrar används en DMP (Data Management Platform).
- DMP är ett lagringsminne utav insamling av kunddata, alltså cookies som sparas från tidigare sessioner på sajten. Den informationen om hur målgruppen har betett sig ligger sedan till grund för att rikta annonseringen på olika mediesajter. För att rikta annonserna på mediesajter behöver också publicisten ett verktyg, en SSP (Supply Side System). På den plattformen säljer mediesajten sitt annonslager, exponeringar av annonsplatser på sajten.
- Genom en RTB (Real Time Bidding) kan en DSP och en SSP kommunicera med varandra och placera företagets annons till rätt målgrupp om den vinner budgivningen om just den visningen.
På det här geniala sättet finns möjligheten att integrera med målgruppen i just det steg som den befinner sig i sin köpresa. Effekterna av att köpa programmatic kan ge fantastiska följder om du utformar det grafiska innehållet rätt. Du har sekunder, eller ibland kanske hundradelar, på dig att fånga din potentiella kunds uppmärksamhet så tydlighet är av största vikt här. Utforma ett tilltalande budskap, men kommunikation som är anpassat för den annonsmiljö den kommer hamna i och ha en tydlig avsändare. Vilket inte är så lätt som det låter då det kan behövas en kreativ höjd, men med konsekvent grafisk utformning och kommunikation med kontinuitet kan du komma långt.