Våga vägra gilla – del 1: Öka er räckvidd
Tricket är inte att få så många som möjligt att gilla ditt företags sida på Facebook eller Instagram, utan att fokusera på att höja engagemangsgraden. Här kommer den första av två delar. Jag har skrivit om det här tidigare men det tål att upprepas. Som sociala medier-strateg på en av Nordens största digitala mediebyråer talar […]
Tricket är inte att få så många som möjligt att gilla ditt företags sida på Facebook eller Instagram, utan att fokusera på att höja engagemangsgraden. Här kommer den första av två delar.
Jag har skrivit om det här tidigare men det tål att upprepas.
Som sociala medier-strateg på en av Nordens största digitala mediebyråer talar jag dagligen med många företag och organisationer. Majoriteten har en och samma önskan – fler följare på sociala medier. Varje gång blir jag lika besviken att budskapet inte nått fram.
Men nej, många följare är faktiskt inte vägen till framgång.
De flesta tror fortfarande att om man bara har många följare så når man ut, tyvärr är det inte så enkelt längre. Tidigare när utrymmet var större och konkurrensen mindre var det lättare att nå sina följare. Idag när utrymmet för företag och publicister minskat med 20% på Facebook och Instagram och algoritmen fokuserar på att leverera relevant innehåll till varje specifik individ är det inte längre en självklarhet att du når den som följer dig endast av den anledningen.
Engagemang framför räckvidd
Idag fokuserar algoritmen på engagemang. Genom att visa innehåll från företag och personer som du tidigare visat intresse för vill man skapa en trevligare och mer personlig upplevelse. Vi som jobbar med detta dagligen ser hela tiden hur företag som lyssnar på sina kunder och levererar det de vill ha får stort engagemang och når betydligt fler än sina följare medan de som levererar det de själva vill exponera eller tror följarna vill ha oftast inte når ens en bråkdel av sina följare.
Analyser mera
Om man endast titta på räckvidd så får man se i hur många människors flöde ens publicerade innehåll laddats, om man däremot tittar på engagemangsgraden ser man hur stor andel av den räckvidden som verkligen sett budskapet. Ett engagemang är t.ex. gilla, dela eller kommentera men även att mottagaren stannat upp och tittat på inlägget. Räckvidden handlar som sagt endast om hur många gånger innehållet laddats i flöden och det visar m.a.o. inte om någon stannat upp eller bara bläddrat förbi.
I nästa del skriver jag om hur du kan faktiskt kan sälja mer genom att publicera mindre säljande innehåll.