Välkommen till en tid där rösten styr allt

Glöm skärmen och fingertopparna – imorgon styrs all digital utrustning av rösten. I USA är framtiden redan här, och snart kan röststyrning vara i Sverige för att stanna. I dag kan du göra nästan vad som helst genom bara ett knapptryck. Men i framtiden kommer du att kunna vakna, kom ihåg möten och beställa blommor […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Glöm skärmen och fingertopparna – imorgon styrs all digital utrustning av rösten. I USA är framtiden redan här, och snart kan röststyrning vara i Sverige för att stanna.

I dag kan du göra nästan vad som helst genom bara ett knapptryck. Men i framtiden kommer du att kunna vakna, kom ihåg möten och beställa blommor med hjälp av din egen röst.

– Det är en naturlig digital evolution. Ju mindre vi får göra, desto skönare tycker vi att det är. Utvecklingen går från att skriva till att tala, och rösten är det mest grundläggande människan har, säger Arash Gilan, vd på den digitala byrån Viva Media.

I takt med att konsumenterna lämnar skärmen bakom sig, och nu allt i högre utsträckning söker information via hörlurar och högtalare, blir frågan hur annonsörer ska tackla ämnet allt påtagligare.

– Marknadsföringen går från uppsökande och räckvidd, en hagelbössa, till att bli en sniper, där vi träffar exakt rätt. Tekniken kommer bara bli smartare och bättre ju längre tiden går, och det kommer innebära en helt annan form av marknadsföring.

Vad den framväxande röststyrningstekniken med Google Home och Alexa i spetsen kommer innebära för den svenska marknaden är ännu oklart. Varken Amazons eller Googles röststyrningssystem har ännu inte lanserats i Sverige, och än så länge är användningen av röstsystem på den svenska marknaden begränsad.

 

Vill du läsa hela artikeln kan du göra det på Dagens Media, det krävs dock ett Premium-konto.