Våra 6 viktigaste insikter från Svenskarna och internet 2023
Internetstiftelsen har nu släppt sin årliga rapport Svenskarna och internet 2023. För marknadsförare är detta en guldgruva av insikter som inte får missas. Vi har sammanställt de 6 viktigaste insikterna, och delar med oss av hur du kan anpassa din marknadsföringsstrategi för att dra nytta av de senaste trenderna.
"AI är framtiden, och den som inte använder sig av styrkan i den nya tekniken kommer att lämnas hopplöst efter. Du behöver inte vara rädd att AI kommer att ersätta dig, men en som kan hantera AI kommer att göra det."
TikTok är i framkant
TikTok är den sociala medieplattformen som växer snabbast år 2023, med en ökning från 20% till 24%. Detta är särskilt relevant för marknadsförare som vill nå den yngre målgruppen. TikTok erbjuder en kreativ plattform där företag kan skapa engagerande och viral marknadsföring. Befinner sig din målgrupp på Tiktok? Med stor sannolikhet, och därför bör även denna kanal vara en del av er marknadsföringsstrategi.
Underhållning styr sociala medieanvändning
Den främsta drivkraften bakom sociala medieanvändning är att hitta underhållning, vilket marknadsförare som annonserar i dessa plattformar måste ta fasta på. Användare lockas främst av roliga klipp och då behöver annonsörer anpassa sig efter det. Har ditt annonsmaterial ett lågt underhållningsvärde kommer det med största sannolikhet att klickas bort innan det ens har kommit igång. Utöver underhållningsvärdet används sociala plattformar främst som digitala kontaktlistor för att hålla kontakten med vänner samt för att följa med i vad bekanta gör.
Ungdomar har nya favoritplattformar
De födda på 2000-talet har nu andra sociala medievanor än de äldre generationerna. För marknadsförare är det viktigt att förstå att Facebook inte längre är toppvalet för alla. Andra plattformar som Snapchat och Tiktok är de nya favoriterna bland den yngre generationen. Har du en yngre målgrupp och du ännu inte har synlighet i dessa plattformar behöver du anpassa din marknadsföringsstrategi för att nå den yngre målgruppen på deras föredragna plattformar.
Riktad reklam har fortsatt stor potential
Var femte internetanvändare är positivt inställda till riktad reklam och särskilt unga kvinnor ser fördelar med anpassad reklam på nätet. Trots att tredjepartskakan har försvårat för oss marknadsförare de senaste åren, är det fortsatt viktigt att använda riktad reklam som en del av strategin för att öka målgruppens engagemang.
Sociala medier som nyhetskälla
Sociala medier har blivit den viktigaste källan till nyheter för unga svenskar. För marknadsförare innebär detta att det finns en möjlighet att integrera dina marknadsföringsmeddelanden med nyheter och aktuella händelser på sociala medier för att nå en bredare publik. Har du inte redan profiler i de plattformar din målgrupp befinner sig på är det hög tid att skapa det, och börja använda det som en viktig kanal för er kommunikation.
Sist men inte minst, ignorera inte AI
Användningen av AI-verktyg ökar, särskilt bland de yngre generationerna. Som vi varit inne på i flera artiklar tidigare i år – läs alla AI-artiklar på vår kunskapsbank – så öppnar AI upp enorma möjligheter för marknadsförare att använda olika verktyg. Vill du effektivisera arbetssätt med hjälp av AI eller ha ett bollplank för att skapa mer personliga och effektiva marknadsföringskampanjer? Då behöver du utforska AI-baserade verktyg för att automatisera och förbättra arbetssätt och rutiner kring din marknadsföring.
Vill du ta din marknadsföring till nästa nivå med hjälp av AI? Titta då på vårt senaste webinar där vår Creative Director, Fredrik Lundqvist, guidar dig genom AI-marknadsföringens värld och avslöja hur vi på Viva använder AI i vårt arbete idag. Fredrik delar med sig av praktiska exempel på hur AI kan användas för att skapa engagerande reklam och diskuterar även kommande trender inom området samt hur du kan förbereda dig för dem.