Varför Bing Ads / Microsoft Ads?
När det kommer till PPC-annonsering (pay per click) tänker du säkert oftast bara på Google Ads. Men hur är det med Microsoft Ads, eller Bing Ads som det hette tidigare? Precis som Google erbjuder de annonsörer ett brett utbud av olika annonseringsalternativ och möjliggör synlighet på precis samma sätt som Google Ads.
Med Microsoft Ads kan man skapa annonser och följa kampanjernas resultat på ett enkelt och förståeligt sätt. Den största skillnaden mellan de båda plattformarna är att Microsoft Ads erbjuder mindre inställningar och “finjusteringar”, vilket inte behöver vara något negativt utan helt enkelt kanske gör det enklare för annonsörer att hantera sina kampanjer.
Titta på Vivas webinar on demand: Sökmarknadsföring
Här nedan följer några av mina tankar till varför du inte ska blunda för Microsoft Ads utan istället anamma de fördelarna som faktiskt går att använda sig av.
Få ökad synlighet
Bing är perfekt för att komplettera din strategi i det betalda söket och fylla alla platser som finns i din närvaro online. Och även om Google har betydligt mer sökvolym och popularitet, kan du via Microsoft Ads nå högre positionering, mindre budkonkurrens och generellt mycket lägre kostnad per klick.
Efter att ha skapat ett Microsoft Ads konto erbjuder plattformen annonsörer att enkelt skapa kampanjer, sökord och annonser precis på samma sätt som Google Ads gör och kan sedan följa statistiken i Google Analytics.
Bing och Yahoo, som båda går att nå med dina annonser, har generellt en mycket äldre målgrupp, speciellt i Sverige där man kan se en ganska markant skillnad. Detta gör Microsoft Ads ännu mer attraktivt om du har en affär där målgruppens starkaste demografi är just äldre.
Så, varför Microsoft Ads?
- Ytterligare en sökmotor att exponera företaget på
- Tenderar att i många fall ge bättre resultat än Google
- Den genomsnittliga kostnaden per klick på Bing-annonser kan vara upp till 70% lägre jämfört med Google Ads.
- Mindre konkurrens
- Enkelt att starta igång
Min åsikt är att alla som har ett Google Ads konto åtminstone ska testa att synas på Bing, och Yahoo. Det finns en sökvolym och efterfrågan att hämta där för det allra flesta branscher, så varför lämna det åt konkurrenterna?