Varför ska du annonsera på YouTube?

I och med allt nytt som ständigt lanseras och tekniker som utvecklas så syns en klar ökad effektivitet av annonsering på YouTube. Det finns ett stort och ständigt ökande intresse för mediet och här kan du verkligen nå din målgrupp på ett helt annat kommunikativt sätt. Att tänka på vid annonsering på YouTube   Även […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

I och med allt nytt som ständigt lanseras och tekniker som utvecklas så syns en klar ökad effektivitet av annonsering på YouTube. Det finns ett stort och ständigt ökande intresse för mediet och här kan du verkligen nå din målgrupp på ett helt annat kommunikativt sätt.

Att tänka på vid annonsering på YouTube

 

Även de allra starkaste sök-kampanjerna går miste om obeslutna köpare. Här handlar det främst om den målgrupp som vänder sig till Google, men som inte klickar in på hemsidan som man med Custom Intent Audiences kan engagera igen via annonsering på YouTube.

Ska du utvärdera detta på en kort period eller om du ska se om annonseringen har bidragit med några intäkter så kommer svaret i de flesta fall bli nej. Det du behöver göra är att tänka långsiktigt och se YouTube för vad det är. Ett frö som sprids ut och som du efter ett tag kommer kunna skörda konverteringar och varumärkesbyggande vinster från. Många gånger bättre än om du valt något annat medium då en av videokanalens stora uppsida är att här kan du verkligen hitta din målgrupp med hjälp av alla YouTube-kanaler. 

Vet du inte vilken målgrupp du ska rikta dig till eller om inte filmen är väldigt bra kan en bättre ide vara att investera den budgeten på ett insiktsarbete i första hand. Och därefter utveckla en välgjort och anpassad video efter både målgruppen och formatet på YouTube. 

Det som också fungerar väldigt effektivt är att du specifikt kan rikta din video till de  YouTube-kanaler som du identifierat att din målgrupp tittar på. Börjar varumärket synas på dessa specifika kanaler kommer det byggas upp ett stort värde väldigt fort för varumärket.

90% säger att de upptäcker nya produkter på YouTube

 

Vill du nå ut till den publik som troligtvis kommer att göra affärer med dig börja då med de som just sökte efter dig på Google eftersom 86% vänder sig till Google för idéer om vilken produkt de ska köpa. För att sedan engagera dem igen är YouTube med Custom Intent Audiences ett ytterst effektivt sätt för att föra dem framåt i köpresan vilket du tydligt kan se i bilden nedan.

 

3 unika funktioner på YouTube

 

Conversion Lift Demo & Geo Splits: Conversion Lift är Googles användarbaserade lösning för att förstå det tillfälliga värdet på YouTube och Display. Resultaten kommer nu att inkludera detaljerad segmentering på geo (landsnivå) och demografisk (ålder / kön). 

Brand Lift 2.0: Är en utveckling av Googles Brand Lift Surveys-funktioner, inklusive en serie funktioner som kontinuerlig mätning, externt tillgänglig installation och rapportering, gruppering efter varumärke / produkt och nya mätvärden.

Custom Audiences: Custom Audiences är konsolideringen av de fristående Custom Intent och Custom Affinity-produkterna till en enda lösning och arbetsflöde. Anpassade målgrupper erbjuder annonsörer möjligheten att gå utöver Googles standardmålgruppsdefinitioner. Som illustreras här nere.

 

 

Text: Fredrik Nilebring som är SEM Manager på Viva.

 

Läs även Vivas serie om annonsformat, mål och konvertering på YouTube av Sofie Benneborg.