VD-podden #53: Mark Ritson – världsikonens ord om marknadsföring

3

Publicerad 27 maj 2021, 17:05 av Josefine Bergman

Mark Ritson är den världsberömde marknadsföringsprofessorn som självsäkert sticker ut hakan på områden som enligt honom är “självklara”. Han har inte mycket till övers för alarmister som hävdar att radio och tv är dött och menar att man måste sluta tänka “digital first”. På ett rättfram sätt beskriver han saker utefter vad det enligt honom faktiskt är, inte sällan beskrivna i termer som shitty, fucking eller bullshit. Han är helt klart en utstickande karaktär på marknadsföringens stjärnhimlen.

 

VD-podden som Mark gästat diskuterar Arash Gilan, vd på Viva Media, marknadsföringens rätt och fel. Det samtalas bland annat om hur mycket av bolagens “why” som bara är bullshit. Ingen ny åsikt från Marks sida utan han fortsätter med att tillägga att endast så få som 5% av världens bolag verkligen har ett syfte som är genuint. 

 

De bolag som hävdar att de sysslar med diverse, oftast, världsförbättrande projekt och därmed hävdar att det är grunden till att de marknadsför sig över huvud taget säger Mark är rent och skärt ljug. Målet är i slutändan alltid försäljning även om aktiviteterna och budskapen i marknadsföringen ter sig olika för olika sammanhang och med olika delsyften.

 

35:47

“You know it´s competition, it´s capitalism. It’s not kumbaya, let’s improve marketing because it’s a not for profit discipline. Fuck that.”

 

Marks relation till Sverige är positiv och han inleder avsnittet med att briljera i de svenskakunskaper som han samlat på sig sedan studietiden på Handelshögskolan i Stockholm. På frågan vilka hans tre svenska favoritvarumärken är svarar han Ericsson eftersom han tidigare jobbat med dem och Pripps Blå som han säger sig ha en särskilt kär relation till. Som sista ger han inte ett varumärke utan den legendariska “halvspecial” som vanligen serveras på Sibyllas restauranger. 

 

När Arash exemplifierar Klarnas marknadsföringskoncept som ett banbrytande exempel i fintech-branschen så är Marks vetskap om bolagets verksamhet eller ens existens obefintlig. Vilket kan få vilken svensk marknadsförare som helst att höja ögonbrynen i förvåning.  

 

Poddens Arash refererar till det som marknadsförare så ofta stöter på i form av kritik mot att jobbet skulle driva på en överdriven och oönskad konsumtion hos människor. Mark resonerar kring det med följande ord:

 

36:45

“Marketing fundamentally is about finding out what people want and giving it to them. People aren´t that stupid that you can make them wanting and then buy shit that they don´t really want.“

 

Mycket i Marks resonemang kring marknadsföringens rätt och fel handlar om att “go back to basics”. Det är ofta fundamentala känslor och behov som styr oss människor och vårt beteende, vilket behöver genomsyra all marknadsföring samt affärsidéer.

 

21:00

“You’ve got to respect brands that are 100-200 years old because their metabolism will last probably an eternality.”

 

Tittar man tillbaka på Marks tidigare bakgrund är det lätt att låta sig imponeras när man läser professor på London Business School, MIT Sloan, University of Minnesota och Melbourne Business School. CV:t fortsätter med roller som varumärkeskonsult åt LVMH, McKinsey, Subaru, Johnson & Johnson med flera, samt kolumnist i Marketing Weekly och The Australia. Idag håller han själv i undervisningen för hans Mini MBA som 12 000 marknadsförare hittills har genomfört. 

 

I framtiden vill Mark bli världsledande på utbildning för marknadsförare samt bli berusad på ett bra vin tillsammans med ett härligt gäng när pandemin tillåter (kan vara en drink också för den delen). “It fucking doesn’t matter. But that’s my biggest fokus at the moment.”

 

Sen avslutar han med att lyckönska samtliga svenskar med ett “hope you get a decent Swedish summer” och syftar då till det låga temperaturtalet vi tidvis får dras med i vårt avlånga land.

 

 

Lyssna här för mycket mer av Arash och Mark:

Podcaster

Spotify

Acast

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy