Sverige - Viva Media

Vikten av smart design

Grafisk profil Idé och koncept
Design
Publicerad , senaste uppdatering

Det finns många typer av design, produktdesign, kläddesign, arkitektur, appdesign och grafisk design för att nämna några. Allt runt omkring oss har någon form av design, men det jag personligen brinner för är grafisk design. Så innan vi börjar prata om vikten av smart design måste vi titta lite på vad design faktiskt är.

Grafisk design kan lätt avfärdas som det visuella eller bara det estetiska, den består av former, färger och kompositioner, så det är förståeligt att folk tror att det är allt. Bra design är mycket mer än bara det visuella. Design är funktion, problemlösning och kommunikation. Med en bra design ger du en visuell bild av ditt företags personlighet, intention och attityd.

Skapa associationer till ditt varumärke genom design

Vi lägger bara några mikrosekunder på att tolka och skapa ett första intryck av allt vi ser omkring oss. Alla dessa visuella signaler tolkar vår hjärna genom både bevisade och obevisade tankar. En studie från Princeton University visade på att vi på 1/10 av en sekund har tolkat en ny person vi möter och börjat bilda oss idéer och tankar om vem denna person är. Detta är baserat på hur attraktiv, vänlig och hur mycket vi kan lita på personen. Om vi ​​spenderar mer tid med den personen kommer vi att se om våra hypoteser stämmer.

Om två personer kommer in och vill sälja dig något där den ena är snygg och prydlig och den andra är ovårdad och äcklig. Vem litar du mest på, vem vill du köpa något av? Design fungerar på exakt samma sätt!

Det första intrycket är med andra ord lika viktigt oavsett om du är ett stort företag eller om du är den lilla lokala sushibutiken på hörnet. Det är viktigt att ställa sig följande frågor; Vilket första intryck vill du att dina kunder/konsumenter ska ha av dig?

Designen hjälper dig marknadsföra

Effektiv och bra design hjälper dig på vägen att skapa ett bra första intryck. Några av de frågor du har som kund när du går in på ett företags hemsida du aldrig sett förut är; Vilka är dom? Är de trovärdiga? Kan jag lita på den här sidan? Är de professionella? Är jag på rätt ställe? Kan jag hitta det jag behöver här? Om dessa svar inte besvaras positivt under de första sekunderna är det mycket svårare att behålla kunden (och dess uppmärksamhet), oavsett hur bra produkt du har i grund och botten.

Design som är ”OK” är neutral, det ger inte kunden mycket, men det skadar inte heller varumärket nämnvärt. Bra design skapar däremot förtroende, vare sig man tänker på det medvetet eller inte, Bra design behöver inte bevisas, bra design ska fungera, ger trygghet och tydlig kommunikation. Bra design kan skilja mellan dyrt och billigt och det ska säga något om vad du kan förvänta dig av produkten/leveransen/tjänsten. Du minns exceptionell design länge, de ger dig ett mervärde och du får en känslomässig koppling till designen och varumärket, vilket gör att det är top of mind nästa gång du ska shoppa. Dålig design irriterar och skadar varumärket. Dålig design skapar frustration hos konsumenten och gör det mycket svårt att attrahera potentiella kunder.

En av de viktigaste sakerna med design är stringens. Att bygga en lojal kundbas tar tid och du måste ha lite is i magen, så att vara konsekvent i alla sammanhang som varumärket verkar i – både fysiska och digitala platser är av högsta vikt. Allt kommunicerar och skapar associationer som vi sedan bygger minnen eller känslor på, det är här det verkliga varumärkesbyggandet finns. Då designens funktion är inte lika lätt att mäta med KPI eller ROI som med en kampanj. Det vi vet är att vi människor gillar förutsägbarhet, som du skapar med hjälp av en stark visuell profil som du använder konsekvent över tid. Detta kommer i sin tur att visa sig som resultat på den nedersta raden, bara du är konsekvent och frekvent i ditt varumärkes design-kommunikation.

Jag avslutar med något en klok man en gång sa; “Design is not just what it looks like and feels like, Design is how it works”  – Steve Jobs.