Viva Media besöker SearchStars konferensen i Malmö
Klockan fyra på en nattsvart höstmorgon ringer väckarklockan och Viva Medias Andreas Söderström och Joakim Kendelt packar ner sina datorer och börjar gå mot tågstationen i Kalmar. Vad som väntar är en fullspäckad dag i Malmö tillsammans med SEO-folk från hela Europa. Elva föreläsningar från branschkollegor där en bred blandning av ämnen tas upp. Tillsammans […]
Klockan fyra på en nattsvart höstmorgon ringer väckarklockan och Viva Medias Andreas Söderström och Joakim Kendelt packar ner sina datorer och börjar gå mot tågstationen i Kalmar. Vad som väntar är en fullspäckad dag i Malmö tillsammans med SEO-folk från hela Europa.
Elva föreläsningar från branschkollegor där en bred blandning av ämnen tas upp. Tillsammans delar vi alla med oss av strategier, erfarenheter och upptäckter. Från hur man kan utbilda och inspirera sina kunder och medarbetare att tänka digitalt till gamification där man lekfullt skapar relationer mellan varumärken och dess målgrupper.
Självklart ett och annat djupdyk i teknik, Google representerades av Martin Splitt som bjöd in till javascript laboration och förutom att i detalj berätta hur deras sökmotor tolkar och förstår Javascript även passade på att krossa några vanliga myter som finns kring SEO och hur Googles algoritmer fungerar.
När tåget sedan börjar rulla tillbaka mot vår regionshuvudstad Kalmar så har vi några lugna timmar att smälta all information från dagen och fundera över vad vi fick med oss tillbaka.
Sökmotoroptimering har mognat
I takt med att Googles algoritmer har blivit allt mer intelligenta så har SEO branschen och arbetssättet förändrats. Det var spännande att se att så många av oss är överens om detta.
“ Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet “
som Nile City 105,6’s Farbror Barbro myntade i SVT för alldeles för länge sedan.
Och så är det, idag finns det inga genvägar för att ta större utrymme hos sökmotorerna. Det finns inga hemliga verktyg eller metoder som får en medioker webbplats att lyfta. Vårt SEO-arbete idag präglas av att förstå våra kunders kunder.
– Vilka sökbeteenden finns kring våra kunders tjänster eller produkter?
– Vilket behov har användaren som vi vill ska hitta fram till våra webbplatser?
– Hur uttrycker sig målgruppen i tal och skrift.
“Jag vill vara topp 10 på detta sökord!”
Går du i dessa funderingar så ligger du efter. Människor söker inte på enstaka ord idag, faktum är att sökfraser blir allt längre och komplexa.
Det är goda nyheter! Dels visar det att sökmotorerna har blivit väldigt användarvänliga men det ger oss stora möjligheter att försöka pricka precis rätt i sökbeteendet för just din produkt eller tjänst. Nu måste du inte synas på de första sökresultaten på “t-shirt” om du säljer kläder, nu kanske du hittar dina mest köpstarka kunder på sökfraser som “Köpa gråspräcklig t-shirt med stor oversize krage utan tryck” . Den digitala motorvägen våra framtida kunder susar fram på har fått väldigt många fler filer.
SEO idag är ingen kapplöpning där vi försöker springa ikapp och klura ut hur Googles algoritm fungerar och hur vi kan utnyttja det, det är nu ett gediget datadrivet hantverk där våra kunders kund är i fokus.