YouTubes åtgärder för att skydda annonsörers varumärken
YouTube är en otroligt effektiv plats för varumärkesbyggande. Men visst finns det gånger när det går fel. Google har fått kritik för att på YouTube exponera annonser i samband med extremistiskt eller på andra sätt olämpligt innehåll – som de nu tagit krafttag för att åtgärda. Det senaste året har kontroversen kring YouTubes Brand Safety […]
YouTube är en otroligt effektiv plats för varumärkesbyggande. Men visst finns det gånger när det går fel. Google har fått kritik för att på YouTube exponera annonser i samband med extremistiskt eller på andra sätt olämpligt innehåll – som de nu tagit krafttag för att åtgärda.
Det senaste året har kontroversen kring YouTubes Brand Safety varit intensiv. Det började med att brittiska tidningen The Times uppdagade att flera stora varumärken exponeras sida vid sida med budskap om våld, terrorism och rasism. Det resulterade till en början i att flertalet brittiska företag tryckte på pausknappen – till exempel Channel 4, The Guardian, L’Oreal McDonalds och Heinz. Snart tog fler företag globalt samma beslut och nu i november var det bl.a. Adidas, Mars and Diageos tur.
Här exponeras Toyotas annons i samband med ett antisemitiskt klipp på YouTube.
I syfte att adressera dessa problem vidtar man nu flera åtgärder för att bättre kontrollera annonser och öka säkerheten för varumärken. I december 2017 lanserade man striktare kriterier för annonser och via en bloggpost meddelade YouTube att de rekryterar 10 000 personer som ska jobba med att manuellt granska när ett ärende flaggas. Tillsammans med en förbättrad AI-kapacitet, som gör att olämpligt material snabbare flaggas, menar Google att skyddet för varumärken på YouTube ska stärkas.
Nya regler för Youtube Partner Program (YPP)
I januari gick YouTube också ut med att de instiftar nya regler för sitt partnerprogram. Ändringarna som trädde i kraft den 20 februari innebär att en kanal behöver en kanal ha minst 1000 abonnenter och 4.000 timmar (som har setts de senaste 12 månaderna) för att vara berättigad till programmet. Innan man kör annonsen kommer också YouTube att utvärdera kanalen för att säkerställa att den är fri från spam eller icke godkänt innehåll. Det är en förändring som också bidrar till en bättre miljö för plattformens annonsörer.