Möt Amazons konkurrens
Som e-handlare inom retail gäller det att rusta upp för att möta konkurrensen som Amazons lansering av en svensk sajt innebär. Kunskaper inom konsumentbeteenden online och vikten av att bygga ditt varumärke samt lojalitet blir då centralt för att ha en chans att hänga med. Hur det bäst görs och vad tidigare marknaders lanseringar kan lära oss i Sverige får du kunskaper från Vivas Martin Hällerfors. Här introducerar han dig för Amazons styrka som e-handlare och komplexiteten i deras affärsidé.
Amazons entré har förmågan att potentiellt omstarta svenska e-handelsmarknaden och få den att lyfta till nästa nivå. Deras erbjudande gällande leverans och pris samt sortiment skapar en konkurrens för många svenska aktörer på hela marknaden. Det är inte bara e-handlare som behöver vässa sitt erbjudande utan även fysiska och till viss del lokala företag måste vara på tårna för att behålla sina kunder.
Här gäller det att som retailer ställa sig frågan; Vad är det unika med vårt företags erbjudande? Varför ska vi förtjäna att kunden handlar hos just oss!?
Innehåll
- Så funkar Amazon
- Hur mycket kommer svenskarna handla på Amazon?
- Vilka produkter är extra utsatta för Amazons konkurrens?
- Hur stor del av e-handelsmarknaden kommer Amazon ta egentligen?
- Hur konkurrerar du med Amazon?
- Vilka generella exempel på marknadsföringsåtgärder rekommenderar Viva att målgruppen ska vidta?