10 idéer på marknadsföring med en mindre budget
Är ditt företag i uppstartsfasen och har svårt att lägga stora pengar på marknadsföring? Ingen fara, det finns gott om sätt som sätter din verksamhet på kartan. Det sägs väl att man måste spendera pengar för att göra pengar, men det är inte alltid hela sanningen. Det finns faktiskt många sätt att marknadsföra på utan […]
Är ditt företag i uppstartsfasen och har svårt att lägga stora pengar på marknadsföring? Ingen fara, det finns gott om sätt som sätter din verksamhet på kartan.
Det sägs väl att man måste spendera pengar för att göra pengar, men det är inte alltid hela sanningen. Det finns faktiskt många sätt att marknadsföra på utan att det behöver kosta skjortan. Här kommer ett gäng tips som du kan ha nytta av.
1. Skapa intruktionsvideos
Att skapa videos behöver inte vara speciellt svårt. Ja, absolut, det kan kosta en del om du vill ha en professionell produktion. Men idag, med Instagram Stories och andra liknande kommunikationsmedel så är folk vana vid att videor inte alltid är perfekt ljussatta och producerade. Istället är det innehållet, vad du förmedlar – som är det allra viktigaste. På The Daily Eggs webbplats har du en härlig guide med mängder av bra tips. Tycker du ändå att video är för komplicerat kan du skapa slides i till exempel SlideShare.
2. Content för ägda kanaler
Att skapa innehåll anpassat till din målgrupp är ett effektivt sätt att visa att man är kunnig inom sin bransch och generös med kunskap. Om människor uppskattar ditt innehåll och gillar det på till exempel Facebook och sprider det vidare bland sina vänner så har du helt gratis marknadsföring där. Är du ingen skrivande människa själv? Kolla om det finns någon som är vän med bokstäverna bland dina kollegor, som kanske kan skriva något inlägg i veckan på en blogg på er webbplats.
3. Slipa på kundupplevesen
Är era befintliga kunder nöjda är det högst troligt att de lägger in ett gott ord för er hos sina vänner. Därför är det viktigt att svara på frågor som: ”Hur uppfattas vi av våra kunder?”, ”Vad kan vi göra för att förbättra vår kundupplevelse?”. Kundupplevelsen handlar om kundens totala upplevelse av ert företag. Tänk igenom alla kontaktpunkter med kunden och se över om de kan förbättras. Kom också ihåg att ge kunden en personlig kommunikation så kommer du att fånga deras uppmärksamhet.
4. Anordna tävlingar i sociala medier
Att anordna tävlingar kan vara ett superbra sätt för att engagera människor och öka kännedomen om ditt företag. Innan du kickar igång, se till att ha en tydlig målbild med din tävling, så att du vet om den har gått bra eller mindre bra. Vill du till exempel att människor ska få nys om din nya produkt eller att fler människor ska upptäcka er i sociala medier och gilla er sida? Anpassa tävlingen till de som följer er, fundera över vad de uppskattar och analysera vilka inlägg i sociala medier som har genererat mest framgång tidigare. Se till att tävlingen inte är för komplicerad, då kommer folk att känna att det är en för stor tröskel till att medverka. Det gör såklart inget om priset är grandiost, men det är behövs oftast inte överdådighet för att väcka människors tävlingslust. Kom ihåg att det finns vissa fallgropar att undvika, de har vi skrivit om tidigare. Vet du inte hur du anordnar en tävling kan du använda dig av bland annat tjänsten Rafflecopter.
5. Sprid visitkort
Det finns de som säger att visitkorten har spelat ut sin roll, men det är inte helt säkert. Visst, människor du träffar kan troligtvis få tag i dina uppgifter på andra sätt, och till exempel kontakta dig via sociala medier. Men med ett snyggt och professionellt visitkort kan du fortfarande lämna ett avtryck hos den du möter. Idag finns det även möjligheter som inte fanns för 10 år sedan. Du kan till exempel använda dig av en QR-kod, eller varför inte NFC-teknik som innebär att du har ett chip som kan öppna en länk i mobilens webbläsare, öppna en app eller spara kontaktuppgifter i mobilens kontaktuppgifter. Jämfört med QR-kod är här en fördel att du i efterhand kan moderera vad användaren ska få för innehåll utifrån chipet. Och ja, det finns faktiskt NFC-teknik till ett överkomligt pris idag, även om det inte är något för den med riktigt låg budget.
6. Anordna event eller seminarium
Om du är en duktig talare, eller någon annan på ditt företag är det, är väl en utmärkt idé att bjuda in människor till ett event eller ett seminarium. Kanske finns det något annat företag som vill samarbeta? Där du kan bidra med kunskap och de med likvida medel? Utöver att sprida ordet om eventet på sociala medier kan du printa ut affischer som du sätter upp på lagliga anslagstavlor, bibliotek, universitet och kanske till och med caféer. Många har svårt för att låta ren reklam sitta uppe, men är det kopplat till ett event är tröskeln ofta lägre.
7. Marknadsför via e-post
Marknadsföring via e-post är fortfarande väldigt effektivt. Bygg upp din adresslista med tiden, erbjud de som besöker din sajt att börja prenumerera på ert nyhetsbrev. Med e-post har du chansen att få det att kännas mycket mer personligt än via sociala medier, där det är mer uppenbart för mottagaren att många andra tar del av samma information. När du gör utskick till adresser du genom förtroende samlat in är en stor fördel också att du predikar för de redan frälsta – till dem som redan har tagit ett steg närmare ert företag.
8. Starta en podcast
Varför inte starta en podcast där du kan bjuda in gäster, dela med dig av kunskap och skapa en plattform i det medie som faktiskt växer lavinartat fortfarande. Använd enkla medel för att ljudisolera ett rum, köp in en så bra mikrofon du har råd med och kör. Det kostar i princip ingenting att använda tjänster som SoundCloud eller Libsyn för att ladda upp din podcast på nätet, sedan kan du skicka RSS-filen till bland annat Itunes som plockar in den i sitt bibliotek om de anser den kvalitativ nog.
9. Nätverka online
LinkedIn är en av de plattformar som är perfekt lämpad för nätverkande. LinkedIn har över 40 millioner användare spritt över 200 länder. Här kan du ta kontakt med potentiella kunder, partners och kollegor. Men tänk på att inte var för framfusig, ungefär samma sociala regler gäller här som ansikte mot ansikte, det är normer om ”ge och ta” som gäller.
10. Gerillamarknadsföring
Det är ett begrepp som myntades av Jay Conrad Levinson i USA i mitten av 90-talet. Det handlar om att marknadsföra med energi och kreativitet istället för med pengar. Här handlar det om att skriva personligt istället för att leka ett stort företag med stramare tilltal. Följ också med i nyheterna och ring upp journalisten om det är någon nyhet som berör dig, då kan du bli ansikte utåt för nyheten och få en stor dos gratis marknadsföring. Se till att hänga på konkurrenterna och erbjud samma rabatter som dem, samla dina kunders mejladresser och telefonnummer genom att till exempel lotta ut någon av dina produkter. Se också till att skicka nyhetsbrev varje vecka.