10 tips för ditt företags sociala medier under julen 2018

3

Publicerad 07 december 2018, 13:12 av Lukas Lind

Julledigheten är ingen tid för ditt företag att vara osynlig på sociala medier. De lediga svenskarna är nämligen högst aktiva under ledigheten och nyhetstorkan är ofta påtaglig. Så du har mycket att vinna på att synas och aspirera på julkänslan för att väcka rätt känslor.

Julhandlarna är kräsna och prismedvetna, men de är långt ifrån omöjliga att blidka. Här kommer ett antal tips på hur ditt företag kan tänka för att nå era följare på sociala medier – och bädda för att skapa goda relationer och i slutändan sälja mer.

 

1. Dekorera

 

Låt julen synas i ert visuella content. Smycka dina profil- och omslagsbilder på sociala medier med julig grafik – det ger en härlig känsla hos besökaren och ökar  chansen att de konverterar.

 

2. Anordna tävlingar

 

Kicka igång en tävling i sociala medier. Se till att det är ett pris som dina följare uppskattar och var noga med att tävlingen inte blir varken för lätt eller för svår.  Se även till att följa de regler som gäller för tävlingar i sociala medier. Vet du inte vilka som gäller kan du läsa det här inlägget på Viva-bloggen.

 

3. Tipsa om julklappar

 

Skapa en lista med julklappstips som gör att besökaren snabbt vet vad som kan lämpa sig att ge bort till nära och kära. Det är sannerligen inte lätt för alla att bestämma sig för vad de ska ge bort, så här har ni som företag en stor möjlighet att påverka. Ge förslag på produkter som finns i ert sortiment, men att det är era egna produkter räcker det att nämna med en liten kursiverad rad i slutet av guiden. Det är bra om det framstår så lite ”säljigt” som möjligt.

 

4. SMS-utskick

 

Skapa ett sms-utskick där ni skriver t.ex. ”Har du inte hunnit handla julklappar än? Ingen fara – här har du en lista på julklappar till din pappa.” Sedan kan ni skapa flera inlägg som alla riktar sig till olika klassiska mottagare: mamma, flickvännen, sonen och dottern. Det är ju många som är ute och sent och känner sig stressade, så ett sådant sms kan verkligen komma i rätt tid.

 

5. Väck julkänslan

 

Försök att på olika sätt aspirera på julkänslorna i era sociala medier. Det kan vara att dela hälsningar från medarbetare på kontoret etc. Här är det mest fantasin som sätter gränser. Filma när ni klär julgranen eller slår in paket till kunder – you name it!

 

6. Använd egen jul-hashtag

 

Skapa din egna jul-hashtag. På så sätt kan era följare ta bilder som de taggar med den, vilket då kopplas samman till ert varumärke. Om ni har en butik så kan ni t.ex. be era följare att fota när de slår in era produkter i presentpapper och hashtagga. Sedan kan ni som företag reposta de olika personerna som väljer att använda hashtaggen, så kommer det att kännas levande och härligt i ert flöde.

 

7. Variera med håll en röd tråd

 

Om du skapar en present-guide, se till att inte posta samma bild och samma text i de olika sociala medie-plattformarna. Försök ta det steget längre och använd olika bilder och copy, men ändå med ambitionen att få det att hänga ihop tematiskt. Har du t.ex. en bild på produkten på Facebook kan det vara snyggt att på Instagram lägga upp ett roligt klipp när den faktiskt används.

 

8. Erbjud läsning under nyhetstorkan

 

Ta vara på mediernas nyhetstorka och publicera läsvärt innehåll på t.ex. er blogg. För visst är det så att svenskarna uppskattar att läsa under ledigheten och de har definitivt tid för det. Gratisverktyg som Hootsuite och Buffer gör att du enkelt kan schemalägga inlägg inför julledigheten.

 

9. Kommunicera mjuka värden

Under julen är människor generellt sett mottagliga för mjuka värden – våra hjärtan är något större än övriga året. I ditt företags marknadsföring skadar det absolut inte att berätta om era pro bono-insatser eller var ni väljer att skänka pengar. Det är ett bra tillfälle att bygga känsla kring ert varumärke. Skicka gärna även ut pressmeddelande till tidningar som behöver glada nyheter under nyhetstorkan.

 

10. Ha lite koll även under ledigheten

 

När många svenskar är lediga kan det hända att kommentarer och frågor ramlar in på era profilsidor på de olika sociala kanalerna. Det kan vara funderingar, uppmuntran eller till och med kritik som behöver besvaras. Här kan en idé vara att ha ett jour-system bland anställda, så att ingen behöver ha ena ögat på sociala medie-kanalerna under hela julledigheten.

 

 

 

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy