5 ingredienser till en kraftfull CTA

CTA eller Call-to-action är den aktivitet du vill att en besökare på webbplatsen eller en mottagare av ett e-postutskick ska utföra. Oftast handlar det om att få besökaren att klicka på en knapp, en länk eller en bild. Det är en oerhört viktig del av en landningssida på din webbplats, där du sedan kan mäta konverteringar […]

Publicerat
Inlägg Webb

CTA eller Call-to-action är den aktivitet du vill att en besökare på webbplatsen eller en mottagare av ett e-postutskick ska utföra. Oftast handlar det om att få besökaren att klicka på en knapp, en länk eller en bild. Det är en oerhört viktig del av en landningssida på din webbplats, där du sedan kan mäta konverteringar och se till att verkligen fånga upp de som är intresserade av det du erbjuder.

I grund och botten handlar det om tydlighet. Vad är det du vill att besökaren ska göra? Och hur gör du det så enkelt som möjligt för besökaren att förstå vad nästa steg är? Minsta förvirring kan vara det som leder till att besökaren inte utför det du vill att denne ska utföra. Här kommer några konkreta tips som det är bra att ha i bakhuvudet när du ska skapa en CTA.


1. Låt texten vara kort och koncis

Använd en text med få ord för att effektivast få besökaren att göra det du vill att den ska göra. T.ex: ”Läs mer om..”, ”Ladda ner kopia”, ”Prenumerera på vårt nyhetsbrev”. Det viktiga här är att de manar till handling, snarare än att de är informativa. Se till att resterande text på din webbplats svarar på besökarens alla frågor, så kan du låta CTA-knappen göra sitt jobb. Det kan även fungera bra att lägga lite ”tidspress” på besökaren genom att använda ord som ”nu”, ”redan idag” eller ”direkt” för att få lite fart på besökarens pekfinger.

2. Skriv i första person

När det kommer till copy är ett av de absolut kraftfullaste orden att använda ”du” eller ”din”. Det ger effekten av att varje individ upplever sig som direkt och personligt tilltalad. Men undersökningar (copyblogger.com) har visat att när det kommer till CTA-knappen i slutet av din text så är det mest effektivt att skriva i första person. Så använd till exempel ”Visa min statistik” istället för ”Visa din statistik” så bäddar du för att fler människor kommer att konvertera.

3. Framhäv knappen ordentligt

Om din hemsida består av t.ex. mycket blå färg är det inte optimalt att även låta CTA-knappen vara blå. Tänk på att den ska ”poppa”, alltså dra ögonen till sig, och mana till handling. Se även till att det finns lite luft kring knappen (så att de står ut ifrån övrigt innehåll) och att du inte använder dig av för många olika CTA nära inpå varandra, då blir det mest bara förvirrande för besökaren. CTA:n placeras oftast inte längst upp på en landningssida, utan snarare efter informationen.

4. Mät och analysera

Med analysverktyget Google Analytics kan du se om dina besökare gör som du vill på din hemsida. Följer de dina CTA:s? Genomför de beställningen eller handlingen du vill att de ska genomföra? Om inte kan det vara läge att korrigera CTA-knappen eller se över innehållet i sin helhet. Testa gärna olika färger och placeringar och ord i CTA-knappen för att se vad som fungerar bäst.

5. A/B-testa

Om du har många besökare till din hemsida kan du göra så kallade A/B-tester för att testa två olika versioner av en sida och se vilken som ger bäst resultat. Använd verktyg som t. ex. Google Optimize för att få hjälp med att reda ut vilken version som är bäst. Du rekommenderas dock att få in 250 konverteringar per version för att kunna se ett rättvist resultat. Har du ett lågt antal besökare på sidan kan det tyvärr ta riktigt lång tid.

 

Och ja, en sak till. Glöm inte bort att din knapp verkligen måste se ut som en knapp. Även om du vet om att man kan klicka på en specifik bild så är det inte alls säkert att besökaren förstår det. Skapa istället en knapp med tydliga kanter/avgränsningar och lägg möjligtvis till en liten skuggning. Givetvis kan de utformas på många olika sätt, men här är några exempel på hur de kan se ut.

Så, lycka till med att ta dina kunder vidare i köpprocessen.