5 misstag marknadsförare bör försöka undvika

2

Publicerad 27 november 2017, 11:11 av Lukas Lind

När människor världen över kommunicerar allt mer digitalt är det som att världen krymper för varje dag. Här finns en enorm potential för marknadsförare som har chansen att nå ut till precis rätt målgrupp. För att öka dina chanser att lyckas finns det vissa områden inom din digitala marknadsföringsstrategi som inte får gå fel. Här är en lista på de fem vanligaste misstagen som marknadsförare gör.

1. Misslyckas med att förstå kundresan
Kundresan spelar en otroligt roll inför ett köpbeslut. Ibland kan marknadsförare stirra sig för blinda på att nå nya konsumenter, när man kanske borde ha ägna mer tid till dem som redan fått upp ögonen för det marknadsföraren erbjuder. Om man är medveten om kundens intressen och benägenhet till köp kan man skapa personaliserade och målinriktade strategier som gör marknadsföringen mycket effektivare.

2. Ignorerar email – eller det faktum att det fortfarande fungerar
När sociala medier blivit allt mer central för digital kommunikation har kanske email tappat lite av sin charm. Men faktum kvarstår, email genererar fortfarande väldigt bra resultat. Din marknadsföringsstrategi kan bli mycket effektivare genom att ta tillvara på den här ofta bortglömda kraften i email. Om du därtill skapar automatiserade email som har stor betydelse för den unika kunden, innehåller interaktiv media och ger kunden en helhetsupplevelse är det ett stort steg i rätt riktning.

3. Underskatta mobiltelefonens relevans
Idag står mobiltelefonen för 65% av den totala konsumtionen av digital media. Så du kan inte låta bli att ta ta hänsyn till det vare sig det gäller din marknadsstrategi på kort eller lång sikt. Mobilanpassade landningssidor och utskick är idag ett måste!

4. Underskattar innehåll och relevant meddelandestrategi
God marknadsföring kräver att du ständigt återuppfinner ditt tillvägagångssätt och tänker utanför boxen för att nå dina kunder. Men det får inte ske på bekostnad av ditt företags varumärke och tonalitet. Innehåll spelar en viktig roll vid kundförvärv och när det kommer till att behålla kunderna. Att ha ett relevant och starkt innehåll som är anpassat till dina kunder kommer att göra susen. Så analysera din målgrupp, skapa bra content och hitta ett relevant kommunikationssätt.

5. Misslyckas med att centralisera digital data
Med marknadsföringskampanjer kommer alltid en rad utmaningar. Det kan handla om exportering av data, konfigurering av mallar eller hantera meddelanden skickat från flera olika tjänster etc. Här är det lätt att kommunikationen brister och små missar uppstår, som tyvärr ofta kan innebära större missöden än vad det först verkade som. Se till att hantera dina marknadsföringsaktiviteter i ett centraliserat system – oavsett om det gäller individuella aktiviteter såsom evenemang, e-postkampanjer och undersökningar eller globala kampanjer.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy