5 tips i starten av er digitala transformation
Det första steget är det svåraste när ditt företag ska påbörja den digitala transformationen. Det kan handla om kollegor och ledning som behöver övertygas. Förändringarna kan verka stora och kanske övermäktiga. Ofta hamnar fokus tyvärr på utmaningarna när man borde se till de enorma möjligheterna som digitaliseringen medför. En digital transformation handlar inte om att […]
Det första steget är det svåraste när ditt företag ska påbörja den digitala transformationen. Det kan handla om kollegor och ledning som behöver övertygas. Förändringarna kan verka stora och kanske övermäktiga. Ofta hamnar fokus tyvärr på utmaningarna när man borde se till de enorma möjligheterna som digitaliseringen medför.
En digital transformation handlar inte om att satsa allt på ny teknik eller att låta allt försvinna upp i ett moln. Nej, det handlar om konkreta förbättringar som skapar ett reellt värde för dina kunder. Här kommer några tips som kan vara till nytta i startgroparna av ditt företags digitala resa.
1. Börja prata om det digitala inom hela företaget
En så viktig reformation som den digitala berör alla. Den ska inte ägas av bara en avdelning på företaget, då så gott som alla avdelningar och områden av er verksamhet kommer att ha viktiga roller att spela. Börjar ni tala om det över avdelningarna kommer ni troligtvis märka att behov av utveckling existerar.
2. Få med ledningen på tåget
Absolut, tankarna om digital transformation kan givetvis starta på gräsrotsnivå och därifrån vinna mark inom ditt företag. Men i slutändan är det ändå ledningen som behöver ta beslutet om en transformation, dels med tanke på att budget behöver säkerställas, men också att förändringen kommer att kräva tid.
3. Hämta inspiration utanför er egen bransch
Ofta finns det innovativa ideér att inspireras av i andra branscher än din egen. I USA så tänker Starbucks som ett mobilteknikföretag, medan Domino vill vara pizzans Amazon. De inser att de måste tänka på samma sätt som andra större företag för att lyckas tävla med deras tempo.
4. Förstå vad din marknad behöver
Det är marknaden som driver fram den digitala transformationen, inte företagen. På en marknad som redan är digital så behöver ditt företag upptäcka hur man kan kan tillfredsställa de behov som finns därute. När företaget Kodak skulle göra förändringar när digitala bilder var på gång gjorde de misstaget att bara fråga existerande kunder vad de ville ha. Då blev givetvis svaret “bättre fotopapper”. Så det gäller att ha ögonen öppna för hela marknaden ni är verksamma inom och inte bara er nischade del av den.
5. Använd din kunddata
Ett första steg kan vara att på allvar börja studera era kunder. En av de saker som gör det enklare att jobba med digitala affärer är att allt går att mäta, hela tiden. Allt går också att förändra, hyfsat enkelt. Utmaningen är att ta vara på möjligheten. Än är det långt ifrån alla svenska företag som gör mätningar av kundbeteenden i sina digitala kanaler, och ännu färre som anpassar sig efter kundernas digitala beteenden. Så genom att lägga i en växel på det här området har ni mycket att vinna.
6. Hitta en partner
Att göra en digital transformation innebär en utmaning för många företag och att ta hjälp utifrån kan vara ett effektivt sätt att påskynda och få digitaliseringen åt rätt håll. Välj en partner som förstår eller snabbt kan sätta sig in i din marknad och har kunskap om hur det digitala kan vara en väg framåt för just er verksamhet. Utöver interna förändringarna finns mycket att bita i inom den digitala marknadsföringen, bl. a. mekanismerna i sociala medier, förståelse om databaser, content-marketing, sökmotoroptimering och sökordsmarknadsföring.
Vill du läsa mer? Här kan du läsa om hur läkemedelsföretaget ökade sin försäljning av läkemedlet Basiron efter att ha anammat effektiv digital marknadsföring.