7 anledningar till att din webbplats inte indexeras i söket
Har sökmotorerna svårt att indexera er webbplats? Det är ett vanligt problem som en webbplatsägare kan råka ut för där det finns många orsaker som kan ligga bakom. Kanske har du precis lanserat en ny webbplats som ni lagt mycket tid och resurser på men trots att både dagar och veckor passerat sedan lansering finns det inga som helst spår av den i sökmotorernas index.
Vad kan det bero på? Du har säkert hört talas om att SEO är ett långsiktigt arbete som man behöver arbeta med kontinuerligt och att man inte ska förvänta sig att se några resultat på en gång. Att allt som behövs är lite tålamod.
Men hur mycket tålamod behöver man egentligen ha, när kan man se att webbplatsen börjar indexeras i söket och vad kan man titta på om något har gått snett? Det tittar vi närmare på i detta inlägg!
Hur lång tid tar det för sökmotorerna att indexera en webbplats?
Det finns mycket som har betydelse när det gäller hur lång tid det tar för sökmotorerna att indexera en ny sida eller kanske till och med en helt ny webbplats i sökresultatet. Saker som hur gammal webbplatsen är, själva innehållet på sajten eller andra tekniska förutsättningar spelar in.
Många gånger när diverse SEO-frågor ställs kan man ofta få tillbaka som svar ”det beror på”, och detta är lite av en sådan fråga. Sökmotoroptimering är ett komplext område där många olika faktorer spelar in och för att kunna ge ett konkret svar är det en helhetsbild som behövs.
Det kan ta allt från ett par dagar till flera veckor innan en webbplats börjar få synlighet och indexeras i sökmotorernas resultat, och om webbplatsen dessutom har en sprillans ny domän är det nästan något man får räkna med. Om det skulle ta längre tid än så är det troligtvis något som inte är helt som det ska och det är hög tid att börja undersöka vad som kan ha hänt.
Funderar du på hur det går till när en sida indexeras i sökresultatet? Det kan du läsa mer om i Googles egen dokumentation, “How Google Search Works”. Ett bra lästips!
Så hittar du era indexerade sidor på webbplatsen
Oavsett om webbplatsen är nylanserad eller inte är det alltid bra att ha koll på vilka sidor som är indexerade och vilka som av en eller annan anledning inte är det. Ett av de snabbaste och enklaste sätten för att ta reda på det är genom att göra en så kallad site-sökning.
En site-sökning gör du genom att besöka Googles sökresultat och skriva in site:dinsajt.se i sökrutan så kommer du att få tillbaka ett resultat med alla sidor som är indexerade på domänen. Här kan du också skriva in en specifik adress för att se om den är indexerad.
Genom att titta högst upp kan du se hur många sidor som är indexerade totalt, i vårt fall här på Viva Media är det 10 300 sidor.
Vanliga anledningar till att webbplatsen inte indexeras
När en ny webbplats lanseras och går från testmiljö till live finns det en del saker som kan vara lätta att missa men som helt och hållet är avgörande. Därför har jag samlat ett par punkter som kan vara vad som ligger bakom när en hel webbplats eller visst innehåll inte indexeras.
Blockering via robots.txt & meta robots
Detta måste vara en av de mest vanliga anledningarna till varför en webbplats inte indexeras i sökmotorernas index, att ni har berättat för sökmotorerna att inte indexera visst innehåll i er robots-fil eller i meta robots-taggen.
Att innehållet inte skulle indexeras under tiden ni arbetade på sidan i testmiljön var en självklarhet, men det kan vara lätt att glömma bort att ändra tillbaka när man faktiskt vill att innehållet ska indexeras och sidan lanseras. Ta en dubbelkoll här till att börja med innan du går vidare till nästa steg.
Webbplatsen är byggd med JavaScript
En annan faktor som kan vara avgörande för indexeringen är hur och vad webbplatsen är byggd med. Om webbplatsen är byggd med hjälp av JavaScript är det viktigt att säkerställa att Google kan läsa av och förstå innehållet, annars kan det ta längre tid att indexeras, eller i värsta fall inte indexeras alls.
Sökmotorerna blir smartare och smartare hela tiden och förstår allt mer komplex kod, men de är fortfarande inte lika bra på att läsa av JS som ren HTML. Ta därför en extra check av hur sökmotorerna ser på er sida och om de har några problem med att läsa av innehållet som finns.
Sidan är inte mobilvänlig
Hur webbplatsen upplevs på mobila enheter har alltid varit viktigt, och något som blev ännu viktigare när Google bytte över till sitt Mobile First Index. Det innebär att det är den mobila versionen av webbplatsen som indexeras före desktop – så det är ett måste att din webbplats och innehållet som finns där är lättillgängligt via mobila enheter.
Testa hur mobilvänlig din webbplats är med Googles Mobile Friendly Testing Tool!
Tunt innehåll på sidan
Innehåll av hög kvalitet som besvarar målgruppens frågor och funderingar kommer alltid att vara en hög prioritet när det kommer till synlighet i sökresultatet. Finns det väldigt lite innehåll på webbplatsen är risken hög att sidan inte kommer att synas högt upp i sökresultatet eller kanske inte synas alls. Det gör det även svårare för sökmotorerna att förstå vad er sajt handlar om.
Det betyder inte att vi ska skriva endast för skrivandets skull – men att vi ska ha relevant innehåll som besvarar besökarnas sökbeteende på ett bra och informativt sätt. Här är det bra att hämta inspiration från sökordsanalyser och även titta på konkurrenterna som redan syns på de sökord som ni själva vill synas på.
Långsam webbplats som inte fokuserar på användarupplevelsen
Googles mätpunkter Core Web Vitals satte laddtider och användarupplevelse på kartan en gång för alla eftersom båda faktorerna nu ses som en rankingfaktor.
Det vill säga om webbplatsen inte är användarvänlig eller tar väldigt lång tid innan innehållet hämtas in kan det påverka hur väl sidorna indexeras och får synlighet i sökresultatet. Testa om din webbplats uppnår kraven med verktyget PageSpeed Insights!
Webbplatskartor
Webbplatskartornas syfte, är som namnet avslöjar att agera som en karta för er sajt och samla alla sidor på en och samma plats. Detta är för att sökmotorerna lätt och smidigt ska få en överskådlig vy över er webbplats vilket är extra viktigt om hemsidan är ny då ni signalerar att det finns innehåll för sökmotorerna att titta på.
Se alltid till att det finns en webbplatskarta som inkluderar alla de viktigaste sidorna på er webbplats, och glöm inte bort att ladda upp den i Search Console!
Duplicerat innehåll
Duplicerat innehåll betyder mer eller mindre exakt som det låter – att ett och samma innehåll går att hitta på flera olika platser. Det kan handla om att innehållet finns tillgängligt på flera olika sidor på sin egen webbplats, publicerats på externa webbplatser eller kanske till och med i PDF:er där samma innehåll upprepar sig.
Detta är något som inte är uppskattat av sökmotorerna eftersom de vill se så mycket unikt innehåll som möjligt och kan därför välja att inte indexera innehåll som är på tok för likt redan existerande innehåll. Så det är bra att ta med sig – säkerställ alltid att innehållet du har på webbplatsen är unikt.
Lägg till webbplatsen i Search Console
Ett extra tips är att lägga till webbplatsen i Search Console om det inte är gjort. Det är Googles egna verktyg som finns för att hjälpa webbplatsägare att förbättra sin närvaro i sökresultatet. Här går det att få rapporter för hur webbplatsen presterar, se om det finns några indexeringsproblem, lägga till webbplatskartor och mycket mer.
Lycka till i felsökandet!