Affärsnyttan med SEO

5

SEO, sökmotoroptimering eller sökordsoptimering är några utav det namn som man brukar benämna området för att utveckla en hemsidas synlighet i sökresultatet på t ex Google och Bing. Vilka är två viktiga källor för att i ett inledande skede hämta information, hela 40 000 googlingar görs i världen på bara denna sekund. Tillräckligt intressant för att läsa vidare?

Människor 2020 har ett invant sökbeteende vilket siffran 3,5 miljarder sökningar per dag i världen understryker (Internet Live Stats 2020). Syftet med en sökning är ofta att få svar på en fråga, hitta till ett ställe eller se hur Jennifer Anistons världsberömda frisyr i Friends såg ut.

 

Vare sig din affärsverksamhet går ut på att lösa ett förvaringsproblem, bli hittad av turister på en adress eller inspirera till en ny look så behöver du ha en hemsida med relevant och användarvänligt innehåll. Innehåll som är strukturerat på ett tydligt sätt, har unika texter och bra bilder. Precis vad ett SEO-arbete handlar om och som behöver vara en grundsten i din affärsstrategi.

 

“SEO för Viva är processen att optimera digitalt innehåll för både sökmotorer och användare för att förtjäna synlighet och förbättra upplevelsen på webbsidan.”

 

Sökanalys

 

Den kanske mest kritiska delen för en väl avvägd SEO-strategi är att undersöka hur den faktiska sökmarknaden ser ut för just din affär. Detta kallar vi på Viva för Sök- och beteendeanalys, och är i praktiken en marknadsanalys på enbart sökmotorn. Ett något smalare men i stort synonymt begrepp på engelska är Keyword Research. 

 

Bra frågor att ställa inför en marknadsanalys och löpande under processen är följande: 

 

  • Vad söker människor på som är relevant för företagets verksamhet?
  • Hur stort är detta beteende?
  • Vart befinner sig sökaren i köpprocessen, när den använder just denna fras?

 

Eftersom Google i praktiken har ett naturligt monopol i Sverige, är det från denna aktör vi behöver inhämta vår data om människors sökbeteenden. Tyvärr behöver du 2020 på ett eller annat sätt spendera pengar för att få fram detaljerad data om sökbeteenden (Exempelvis sökvolymer på ett visst givet sökord), antingen genom SEO-verktyg eller genom att driva kampanjer i Google Ads.

 

Många antaganden om hur människor söker för att nå den webbplats eller verksamhet som är fokus för analysen får stryka på foten under denna process. Andra läggs till. Kanske är begrepp kring en konkurrerande produkt värd att synas på för att erbjuda din lösning istället? Är din produkt kanske en komplementprodukt till en dyrare vara som är värd att synas på av det skälet? 

I praktiken genererar sökanalysen ett antal “portföljer” – eller annorlunda uttryckt: listor med huvudsökord “Borrmaskin” (alt. Broadtail) och undersökord “Borrmaskin billigt uppsala” (alt. longtail) med dessa ords associerade sökvolymer 

 

Dessa sökordsportföljer kan vi nu använda genom att smart placera i vår webbplats struktur i syfte att skapa redaktionellt innehåll som besvarar dessa sökfrågor.

 

Skapa innehåll som din kund vill ha

 

Utifrån sökanalyser och ett grundligt insiktsarbete kring just dina kunder och potentiella framtida så behöver du ta fram kundfokuserat innehåll. Texter både för kategorier på din sajt, men också för de enskilda produkterna om du låt säga är en e-handlare. Är ditt företag en återförsäljare av andra varumärken har du mycket att hämta hem genom att utveckla unika texter för produkten. Eftersom fler säljer precis samma sak får du då bättre synlighet i sökresultatet och bättre konvertering om just din text är tydlig för just din kund och riktig för produkten. Beskrivande högkvalitativa bilder av dina produkter är också vitalt, kanske en 360-graders bild eller video. Optimera bilder för ökad synlighet i sökmotorer har länge varit möjligt genom beskrivande “alt-text” men 360-graders bilder är inget som premieras i rankningen på Google, men å andra sidan uppskattas av din kund. 

 

SEO behövs i alla delar av köpresan

 

När du identifierat sökvolymer och vilka som är viktiga för din verksamhet och sajtens synlighet. Så är nästa steg att sätta dig in i kundens sökbeteenden för resan mot ett köp. Beroende på vilket steg i resan kunden befinner sig i så behöver ditt innehåll besvara de olika behoven. 

 

Tänk dig in i att du ska köpa en skruvdragare för att styra upp ett välordnat hyllsystem i förrådet, din gamla har gått sönder och nu behöver du en ny. Din första sökning blir då något i stil med “bästa skruvdragare” eller varför inte “bästa borrmaskin” (ingen av oss hemmasnickrare vet skillnaden). Här vill du som kund ha information om vilka olika skruvdragare som finns samt vilka funktioner just du behöver för att lösa dina eventuella framtida “borra-hål-i-väggen-problem”. 

 

Efter att ha fått kunskapen och den informationen kanske du lägger ner researchen för att ta upp den några dagar senare igen för att söka på “18-volts borrskruvdragare”. Kunskapen tidigare lärde dig att om du, som genomsnittlig hemmafixande husägare, ska greja lite hemma bara så räcker den typen gott och väl. Här blir ditt sökresultat på Google mycket mer snävt och tillsammans med Google Shopping-annonser visas även en sida med rubriken “Borrskruvdragare för hemmafixare”, tillsammans med en undertext som utlovar mer info och stort utbud. Du klickar och får ännu mer information om de olika prisklasserna och vilka märken som finns. Överblicken är tydlig och du som presumtiv kund får all info om leveranstider och frakt, eller varför inte lagersaldon och närmsta butik!? Konverteringen är ett faktum och researchen har gjorts digitalt men köpet behöver nödvändigtvis inte ske på webben. 

 

En bra optimerad sajt kombinerar kunskapsbesvaring med konvertering, i de bästa av världar behöver kunden inte söka vidare för att i nästa steg hitta den typ av skruvdragare som passade just den unika kundens behov. Vilken just den sidan med informationen också besvarade. Vilket gör att den kundresan kan i vissa fall kortas ner. Men summa summarum är att om ditt företag kan ge kunden den informationen och innehållet den söker så kan du bygga relationen i ett tidigt skede vilket är extremt fördelaktigt ur brandingperspektiv.  

 

Mät och utvärdera innehållet

 

En sökmotoroptimering av sajten är nödvändigt att göra och något som behöver underhållas och justeras löpande men ofta behövs bara ett större arbete göras som grund. Så att prioritera SEO i din marknadsstrategi är idag en fundamental del. 

 

För att utvärdera hur din sajts innehåll uppskattas av användarna kan du mäta effekten från siffrorna i Google Analytics. Där kan du tydligt spåra vart trafiken kommer ifrån om det är via direktlänkar, organiska sökresultatet eller annan betald marknadsaktivitet som Facebook Ads, Bannerannonsering eller Google Ads. Vilka också behöver ingå i din mediemix. Tillsammans gör nämligen en väl komponerad och strukturerad marknadsföring, mellan egna, köpta och förtjänade kanaler, ett fantastiskt resultat för din omsättning. 

 

Men det går också att mäta ett SEO-arbetets effekter genom ett synlighetsindex – där kvantitativa och kvalitativa parametrar tas i beaktning. Exaktheten av din position i SERP:en (sökresultatet) på dina kvalitativa fokussökord men även kvantitativa sökvolymer från mindre lönsamma sökord. Ett annat sätt att mäta arbetet med sökmotoroptimering är den data Sökmotorn själv rapporterar på enskilda- och grupper av sökord genom verktyget Google Search Console.

 

Text: Vivas SEO Manager Olle Ekdahl som dagligen analyserar sökvolymer för att optimera sajters struktur och text. Allt för att ge våra kunders kunder den bästa upplevelsen av webbisdans innehåll.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy