LinkedIn är världens största yrkesverksamma nätverk och 30% av alla internetanvändare i Sverige använder LinkedIn. LinkedIn är därför ett perfekt sätt att nå ut till yrkesverksamma personer för att generera leads, bygga varumärkeskännedom och driva trafik till er webbplats.
Med LinkedIns kampanjhanterare så kan man skapa, mäta och optimera sina kampanjer på ett och samma ställe. När man skapar upp annonser för LinkedIn så kan du ställa in olika mål beroende vad som passar ditt företag bäst. Du kan välja allt från varumärkesmedvetenhet till konverterande kampanjer. LinkedIns algoritm kommer då att anpassa annonserna utifrån din målsättning för att få bästa möjliga utfall.
Annonsering på LinkedIn tillåter dig att anpassa målgruppen. Du kan segmentera målgruppen på olika attribut som exempelvis demografi, jobberfarenhet, titel, utbildning och mycket mer.
Läs också: Social Selling på Linkedin
Effektivt för B2B
Oftast så passar annonsering på LinkedIn bäst för B2B-marknadsföring (business to business). Du bör ställa dig själv frågan innan du börjar marknadsföra ditt företag på LinkedIn, “Är min tjänst, produkt eller erbjudande något en yrkesperson kan vara intresserad av?”.
Användare på LinkedIn är oftast inne för att nätverka, hitta nya karriärmöjligheter eller läsa om branschnyheter. Din tonalitet i annonsen bör därför anpassa sig till den målgruppen. När du annonserar på LinkedIn så finns det olika annonsformat, allt från karusellannonser (fler bilder/länkar i en annons) till stillbilder och video. Testa flera olika format på din målgrupp och se vilken som konverterar bäst.
Värdefulla leads
Att annonsera på LinkedIn är generellt dyrare än på andra sociala nätverk som exempelvis Facebook. Men du ska ha med dig att här finns en kärnfull och kvalitativ målgrupp och du riktar dig mot t ex beslutsfattare. Riktvärdet man betalar är cirka 51 kronor per klick på LinkedIn. Detta värde kan skilja från annons till annons och beror på vilken målgrupp du riktar dig mot men även vilket material du använder. För företag som riktar sig mot andra företag så kan LinkedIn-annonsering vara lönsamt eftersom det är enklare att nå den målgruppen på LinkedIn än andra sociala medier. Innan du börjar annonsera på LinkedIn så ställ dig själv frågan hur mycket du är villig att betala per konvertering.
Text: Daniel Burestad Carlsson är en av alla Vivas stjärnor på Sociala Medier. Som Social Media Manager ger Daniel våra kunder sin expertis om målgrupper, creatives och såklart även de större perspektivet i hur andra kanaler kan bidra till att marknadsföringen får effekt.