Att visa människan bakom företaget – intervju med Mathias Eriksson, Social Media Manager
Mathias Eriksson jobbar som Social Media Manager på Viva Media i Oslo. Han menar att sociala medier är den perfekta platsen för att visa upp en mer personlig sida av företaget. – Här handlar det om att skapa relationer och använda en enkelt språk, säger Mathias Eriksson. De flesta människor använder idag sociala medier, vilket […]
Mathias Eriksson jobbar som Social Media Manager på Viva Media i Oslo. Han menar att sociala medier är den perfekta platsen för att visa upp en mer personlig sida av företaget.
– Här handlar det om att skapa relationer och använda en enkelt språk, säger Mathias Eriksson.
De flesta människor använder idag sociala medier, vilket gör det till en högst lämpligt plats för företag att vistas på. Din närvaro på sociala medier kan ha målet att öka varumärkeskännedomen kring ditt företag eller vara direkt affärsdrivande sikte på att skaffa fler kunder.
– Den vanligaste missen som företag gör när de jobbar med sociala medier är att de inte har den där tydliga målsättningen. Men det är så otroligt viktigt att definiera varför man lägger tid på att synas på t.ex. Facebook eller Instagram. Sätter man upp tydliga mål är det mycket enklare att tydligt kommunicera med publiken och uppnå resultat, säger Mathias Eriksson, Social Media Manager på Viva Medias Norge-kontor.
Perfekt för att skapa relationer
I sociala medier ska man tänka på att det inte handlar om envägskommunikation, utan att det är en dialog. Här handlar det om att skapa relationer.
– Därför är det en fördel att använda ett ledigt språk. Ett tips är att ställa frågor för att få igång dialogen med dina följare, säger Mathias.
Han menar att sociala medier också passar utmärkt för att visa upp en mer personlig sida av företaget. Exempelvis kan det handla om “veckans arbetare” där man presenterar personerna bakom de olika funktionerna.
– På så sätt knyter man följarna närmare och de får en känsla av att de känner ditt företag.
Kunskap är viktigare än någonsin
Det är nog få som missade när Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och VD, i januari gick ut med nyheten om att det blir svårare för företag och medier att nå ut i flödet på Facebook och att de nu väljer att prioriterar inlägg som får många kommentarer och interaktioner. Men Vivas Mathias Eriksson uttrycker ingen oro, men menar att det idag krävs kunskap i hur sociala medier fungerar för att effektivt nå ut.
– Vi på Viva Media arbetar på ett riktigt sätt, så som Facebook vill att vi ska arbeta för att öka synligheten. Det är något som kunderna givetvis ser nyttan i. Det senaste året har vi lagt märke till att folk verkligen fått upp ögonen för effekten av sociala medier. Det gör ju också att konkurrensen ökar, men det belyser samtidigt hur viktig det är som marknadsföringskanal.
Mathias Eriksson har tre tips för de företag som vill göra succé i sociala medier:
1. Tänk igen om vad målet/syftet med kampanjen. Är det brand awarness ni vill åt? Eller är det att sälja en viss vara etc? Var tydliga med det redan från start.
2. Hur ska kampanjen optimeras och kommuniceras rent strategiskt?
3. Följ upp och optimera längs vägen, rapportera och stäm av hur kampanjen går och har gått.
Dynamisk remarketing är i dag grundläggande
Om du som företag driver t.ex. en e-handel vill Mathias verkligen slå ett slag för att använda dynamisk remarketing. Det som skiljer dynamisk remarketing mot vanlig remarketing är att du mer specifikt kan återannonsera en produkt mot den kund som visat intresse för just den produkten.
– Det är perfekt för att fånga upp de som har ett intresse. Det är lite arbete innan man kan implementera det, men vi ser alltid att det fungerar väldigt bra. Vi lägger upp kamapanjerna mot ett speciellt budskap och målgrupp. Mottagaren får först upp intresset, men sedan sker ofta själva köpet via återannonseringen, säger Mathias Eriksson.