7 trender inom digital marknadsföring 2018

4

Publicerad 09 januari 2018, 10:01 av Arash Gilan

För fjärde året i rad är det dags för min årliga trendspaningen kring marknadsföring. Det är alltid lika roligt att gå tillbaka till föregående år och se vad man skrev då. Video 2.0, bra innehåll samt vikten av upplevelser och det mänskliga skrev jag om då, läs det här.  Så, vad är nytt under solen 2018? Här kommer några reflektioner och som vanligt lovar jag inte att alla de här sakerna faktiskt kommer att hända, men att det är saker du bör ha koll på.

Om 2016 var året för digitalisering var 2017 året för artificiell intelligens och 2018 års stora hajp kommer definitivt att vara Blockchain. Jag förklarar det hela kring Blockchaini en krönika hos Breakit som ni kan läsa här. Men en aspekt jag inte har med där är vad det kan göra med marknadsföring – så låt oss börja där.

1. Blockchain kommer att explodera

Vad kan då blockchain innebära för marknadsföring? Blockchain har kapaciteten att revolutionera digital marknadsföring – en marknad som idag är värd över 175 miljarder dollar. Men frågan är var pengarna går? Där det idag är omöjligt att veta antalet faktiska visningar, vem som sett vad och vem som konverterat kan blockchain-teknologin erbjuda full transparens. Genom initiativet adChain kan detta redan nu möjliggöras och troligen är detta vägen framåt för en autentisk och pricksäker marknadsföring.

2. Förståelse för hur dominanta Google och Facebook är

Vi kan prata om trender och andra medier hur mycket vi vill men faktum kvarstår att 63% av alla digitala medieköp sker antingen hos Googles eller Facebook olika nätverk. Den enkla anledningen är att det är där kunderna är och det är där vi ser effekt. Man kan leka bäst man vill med sina mediespend, men vill man ha effekt är det de kanalerna som gäller. Facebook i synnerhet vill jag slå ett extra slag för, jag tror att om tio år kommer vi blicka tillbaka och skratta åt de billiga CPM-priser som Facebook idag har. Studera dessa giganter ordentligt, googla och läsa på i några timmar och förstå att det för att lyckas ligger ett gediget hantverk bakom kanalerna. Det är inget som du själv eller din 20-åriga släkting som är duktig på sociala medier sköter på 20 till 30 minuter per dag.

3. Röst blommar ut ordentligt

Att Siri, Alexia och Google Home finns är ingen nyhet i sig men 2018 tror jag är året då röst-applikationer kommer att blomma ut i Sverige. Titta på t.ex. Alexia som har 25 000 olika förmågor och som totalt revolutionerat e-handel. Företag måste under 2018 anpassa sina hemsidor för röststyrning och sökoptimera för röst-sök som ökar lavinartat. I framtiden kommer du att vakna till en AI-device som sedan följer dig genom dagen och påminner om att mamma fyller år om tre dagar och att du kanske borde beställa blommor.

4. Fortsätt att investera i rörligt

Skrev om video 2.0 redan förra året och mycket väl exploderade livesändningar under 2017. 2018 är inget undantag, så satsningen på rörligt måste fortsätta. Rörligt i digital kontext blir allt mer moget, så vi går mer åt kanaler och genomtänkta strategier för både produktion och inte minst kommer live-sändningar bli allt viktigare. Med satsningar som Facebook Watch och i och med att också Apple ger sig in i den rörliga världen är vi bara början kring rörlig digital-tv. En sak till, samma klipp fungerar inte på alla kanaler utan de måste anpassas.

5. Influencers 2.0

I början var allt kring influencers nått nytt och spännande men idag är denna marknad för de hetaste namnen övermogen, där vem som helst enkelt kallar sig själv för en influencer. Viktigt att förstå är att influencers inte handlar om popularitet utan påverkan. Faktum är att du idag träffar din målgrupp mer pricksäkert via Facebook och Instagram jämfört med att betala en dyr influencer. Undantaget är ju förstås om du verkligen vill associeras med personen. Influencers är dock inte att förkasta och kan vara riktigt prisvärt om man går ner något segment, men det gäller att ta reda på vad influencern genererat under tidigare kampanjer – allt från kommentarer, likes till konverteringar. De faktorerna är bra viktigare än att räkna på CPM-priser.

6. Vikten av förtroende

När världen blir alltmer fylld av data och kunskap ökar värdet som data och kunskap inte kan ge, nämligen känslor. Vi kommer aldrig att komma ifrån att vi människor är känslobaserade och det inte är en slump att vi lämnat över allt kring siffror och data till just datorer. För ditt varumärke gäller det att förmedla en historia, koppla det till en känsla och därigenom skapa förtroende i alla kanaler. I den digitala eran köper människor inget annat än just förtroendet för ditt varumärke och känslan den förmedlar. Vad har ni för story att berätta och finns den röda tråden i samtliga kanaler för att bygga det där förtroendet?

7. Micro moments och möta individen

Den digitala världen är del av det postmoderna samhälle med individen i centrum. Det räcker inte att, ur ett interaktionsperspektiv, tänka målgrupp. I en digital och mobil värld måste vi utgå från individen och skapa en användarresa som engagerar. Google benämner detta som Micro Moments, att nå enskilda individer just där de är, på väg nånstans med mobilen. Hur ser dina användare eller kunder ut? Var befinner de sig? Vilka plattformar finns de på och hur når du dem bäst för att interagera?

Slutligen, tänkt inte mobil first, tänk mobil only och lämna desktop-världen bakom dig…

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy