Viva Media

Bygg upp annonseringen på Facebook

Facebook
Publicerad , senaste uppdatering

Att raffinera data är en lyckad metod för att bli framgångsrik som företag. Facebook kan det där, right? 2009 introducerades “like” knappen för att få bättre koll på vad som föredrogs hos användarna. Sedan dess har vi människor åldrats 11 år. Det har också Facebooks maskininlärning, som går på gymmet varje dag och äter inget annat än ekologiskt odlad kost.

Händelser på plattformen, exempelvis videovisningar, hur länge du stannar på en bild, klick, reaktioner, kommentarer och delningar genererar data att analysera för Facebooks och Instagrams allt smartare algoritm (i synnerhet i jämförelse med 2009). Utanför plattformen har företag installerat pixlar som skickat data från sajten till Facebook för att få bättre leverans av sina betalda kampanjer, vilket gjort att data utanför plattformen kunnat extraheras. Detta har lett till att Facebook har bättre koll på dig än vad din partner har. Det gör också Facebook till ett utav världens högst värderade bolag eftersom de sedan kan sälja sin data till annonsörer som betalar för att nå ut till rätt person.

 

 

Pixlar byts ut mot Facebook egen data

 

I värderingen av Facebook inkluderas alltså att data raffineras från både plattformarna Facebook och Instagram samt spårningsdata från pixlar på företags sajter. Just delen kring data från pixlar har blivit strypt pga iOS14 uppdateringen, som kortfattat gör att Facebook inte får användardata i den utsträckning som tidigare eftersom användare från Apples produkter som standard “do not allow cookies” och stryper tillförseln av data från pixlar.

Tidigare förlitade sig Facebook på data från pixlar och händelser som visat innehåll på sajten, lagt i kundkorg eller köp var händelser som styrde betalda kampanjer. Vilket det fortsatt är. Men detta kommer att förändras.

Jag fick häromdagen ett samtal från Facebooks Agency Manager som hävdade att “traffic campaigns are the new conversion campaigns”. Det går inte att förlita sig på händelser på sajten, utan framåt kan det vara relevant att optimera mot trafik och därmed ge maskininlärningen lärdomar utifrån ett beteende som sker mycket ofta, nämligen klick på annonser.

Slutsatsen är: ta till vara på den data som finns från Facebook och Instagram plattform kopplat till er verksamhet i er annonsering. Funktionalitet som lagts till för att skapa relevanta “engagemangsmålgrupper” kan ni testa mer utav under målgrupps verktyget i er Business Manager och sedan lansera kampanjer mot rätt personer i er retargeting.

 

Ta hand om er (data)!