Checklista för en maxad kampanj på Facebook
“Don’t change a winning team” heter det. I digital marknadsföring skulle man däremot kunna påstå att det just är de ständiga förändringarna – optimeringen – som skiljer det goda från det bästa. Vi som användare förändrar oss, konkurrensen ser annorlunda ut och din annons väcker inte längre samma intresse. Därför fungerar det inte att kopiera […]
“Don’t change a winning team” heter det. I digital marknadsföring skulle man däremot kunna påstå att det just är de ständiga förändringarna – optimeringen – som skiljer det goda från det bästa.
Vi som användare förändrar oss, konkurrensen ser annorlunda ut och din annons väcker inte längre samma intresse. Därför fungerar det inte att kopiera en tidigare lyckad kampanj och förvänta sig samma resultat. Men, det finns vissa beståndsdelar som är återkommande i lyckade kampanjer. När du optimerar din nästa kampanj, börja med att checka av dessa:
1. Använd pixeln
Här finns mycket värdefulla data att hämta – som du inte kommer att klara dig utan i konkurrensen med andra annonsörer. Pixeln ger information om beteendet på din hemsida. Genom pixeln har du möjlighet att skapa målgrupp baserat på de som besökt sidan och rikta annonser mot dessa på Facebook. Pixeln mäter också aktiviteter som sker på sidan och spårar konverteringar såsom ett genomfört köp eller ett ifyllt lead-formulär. Kort och gott, optimeringen startar med pixeln.
2. Nyttja alla placeringar
När du annonserar på Facebook har du möjlighet att nyttja dig av Facebook familj av appar och kanaler som inkluderar Instagram, Messenger och Audience Network. Genom att låta kampanjen synas på alla platser ger du Facebook möjlighet att optimera visningarna baserat på den enskilde användarens beteende.
Kanske har du redan testat detta och sett att majoriteten av alla konverteringar verkar komma från en plats, exempelvis Facebook? Men trots detta kan flera kanaler ha varit med under resan och bidragit till konverteringen. Kanske var det annonsen på Instagram eller Messenger som först väckte kundens intresse för ditt erbjudande. Och när annonsen sedan dök upp på Facebook var kunden redo att ta nästa steg. Så, inkludera så många placeringar som möjligt – och låt Facebooks annonsplattform optimera visningarna för att ge mest resultat till lägst kostnad.
3. Kör inte för korta kampanjer
För att ge en kampanj bäst förutsättningar att lyckas behövs data. Men för att samla data krävs tid. Därför är det en fördel att inte köra för korta kampanjer såsom en 24 timmars kampanj under Black Friday (då konkurrensen om målgruppen dessutom är extra hög). Det är istället bättre att bygga upp förväntningar inför det kommande erbjudandet, exempelvis ge en sneakpeak på erbjudanden som ni kommer att ha under Black Friday – kanske till och med tjuvstarta rean några dagar innan. Kan du förlänga den planerade 24-timmarskampanjen till att pågå en långhelg eller en vecka så har du vunnit på det.
4. Anpassa innehållet
Facebook gillar innehåll som din målgrupp stannar upp vid. Hur innehållet tas emot av målgruppen, relevansen, är en viktig parameter i Facebooks algoritmer som avgör hur din annons eller ditt inlägg presterar. När du skapar innehåll behöver du anpassa det till målgruppen och den plattformen där det kommer att visas. För sociala medier innebär det att du behöver satsa på format som fungerar bra i mobilen, vertikala format, och att du behöver välja rörligt före stillbild. Video har fem gånger högre uppmärksamhetsvärde på Facebook – make it count! Berätta vad du vill säga direkt så att målgruppen hinner få med sig viktigaste de första sekunderna. Och håll det kort, gärna under 15 sekunder.
5. Uppdatera målgruppen
Har du en grym annons enligt förra punkten men ser ändå inga större resultat? Då kan det vara värt att se över målgruppen igen och säkerställa att du når rätt personer. Tänk på hur din typiska kund ser ut vad gäller ålder, kön, bostadsort, intressen eller situation i livet. Det bästa är om du har möjlighet att läsa av detta genom att se på datan från din hemsida via Google Analytics. Tänk på att du också kan nå dina egna skräddarsydda målgrupper via Facebook – såsom att återannonsera till de som besökt din hemsida, eller nå de som interagerat med din Facebooksida eller genom att tanka upp en lista med dina befintliga kunder e-post för att låta Facebook identifiera dem och visa annonser till dem.
Optimering av en kampanj skulle också kunna stavas ”testa”. För att veta vad som ger bäst resultat behöver du analysera kampanjerna, pröva nya lösningar och jämföra resultatet. Ju mer du testar, ju mer kommer du att lära dig om målgruppen och utformning av annonser – erfarenhet som kommer ge dig ett försprång inför nästa kampanj.