• Content

Content is king – 3 skäl till varför innehåll är viktigt


av Lukas Lind

1996 skrev Microsoft-grundaren Bill Gates en artikel med samma rubrik som det här blogginlägget.

Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet, just as it was in broadcasting”, skrev Gates i artikeln.

Trots att content kan betraktas som ett relativt brett begrepp, menade han att det i stora drag handlar om information och underhållning.

Att vurmen kring content på något sätt svalnat sedan mitten av 90-talet existerar det inga som helst tecken på. Trenden är snarare att allt fler företag satsar på genomarbetat innehåll som ger ett mervärde och i slutändan lockar fler kunder.

Hur gör man då för att skapa innehåll som är entusiasmerande och är intressant för målgruppen? Musikstreamingtjänsten Spotify skapar kontinuerligt spellistor anpassade efter den individuella kundens personliga smak. Netflix, världsledande streamingtjänst inom film och serier, erbjuder i allt högre grad egenproducerade titlar vars budget är att jämföra med valfri blockbuster. Detta befäster givetvis företagets särskilda plats på marknaden.

Även Lego är ett företag som lyckats med content marketing. 2014 levandegjorde sina byggklossar i The Lego Movie och är fortsatt duktiga på att med olika medel, som till exempel tidningar och medlemsklubbar – skapa gemenskap kring deras varumärke.

Nå de personer som vill ha det du erbjuder

Att ta reda på vad kunden söker är extremt viktigt. Det lönar sig inte att bara att gå ner till torget och ropa “Här finns det färska tomater att köpa”. En bättre taktik är att gå fram till rätt person och med lugn röst säga: “Jag ser att du har ett vältrimmat skägg så du skulle nog njuta av den här nya skäggtrimmern”.

Många tycker att det är ordentligt besvärligt när reklam avbryter långfilmen under fredagskvällen. Varför? För att du antagligen inte är intresserad av 90 procent av det som erbjuds. Men när content marketing används rätt känner du dig inte matt av marknadsföringen – du blir istället intresserad eftersom det ofta är erbjudanden som är skräddarsydda för dig, och att de möter dig där du är i din digitala vardag.

När du har skapat ett content som du är nöjd med kommer den minst lika viktiga delen, nämligen att sprida det. Utöver att använda dig av Google AdWords, Native advertising och nischade branschmedia – är sociala medier en viktig del i marknadsföringen. I dag använder 67 procent av svenskarna sociala medier, enligt siffror från We Are Social. Därför är det oerhört viktigt för ett företags att ta sin plats i sociala kanalers intensiva brus.

Så, för att förtydliga: varför är content king? Det finns många orsaker till det – här är tre:

1. Bra ur ett SEO-perspektiv

Sökmotorerna har arbetat mer och mer mot att skära ner på spam och överanvändning av ord för att generera trafik – något som var ett väl fungerande tillvägagångssätt under början och mitten av 90-talet. När Google lanserades 1997 fick länkar en högt uppsatt position inom hierarkin av vad som genererar trafik. I dag är en av de viktigaste faktorerna för bra SEO att vara noga med att skapa meningsfullt innehåll som når de personer du vill att det ska nå.

2. Stärker varumärket

Kan din verksamhet åstadkomma mer än att vara basalt informativ eller enbart sälja den produkt eller tjänst ni erbjuder är det ett stort plus. Det kommer definitivt att stärka varumärket. Jobba på att nå ut med material som är bärande i sig, handlar om annat än om själva produkterna/tjänsterna, som engagerar och väcker intresse.

3. Det genererar fler kunder

Punkterna ett och två sammantaget kommer att resultera i att din verksamhet blir mer framgångsrik och lockar fler kunder till sig. Bra content har effekten av att fler nås av ditt material och blir upplysta om din verksamhet/erbjudande. Det kommer att odla relationen till din kund och generera leads.