Få fler leads med Googles nya funktion

Vill du få fler potentiella kunder att kontakta dig? Google Ads har nu lanserat ett nytt annonstillägg så att kunder snabbt och smidigt kan dela information med dig direkt i din annons.

Publicerat
Inlägg Google

För många företag är leadsgenerering ett av de viktigaste målen med marknadsföringen. För över ett år sedan gick Google Ads ut med en betaversion för ett nytt annonstillägg som kan visas i samband med annonsen, ett så kallat Formulärtillägg för presumtiva kunder.

Nu har tillägget lanserats i full skala, för att potentiella kunder ska kunna interagera och dela sin information med dig direkt i annonsen – utan att ens lämna Googles sökresultat. En av de stora fördelarna är såklart användarvänligheten. Vi människor vill gärna att saker i livet ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Att slippa flera knapptryck, omledningar in på hemsidor och laddningstider gör att sannolikheten ökar att din potentiella kund kommer att dela med sig av sin information till dig.

Googles formulärtillägg

I praktiken går det till på följande vis: Du börjar med att skapa ett formulärtillägg i en ny eller existerande kampanj. Under inställningarna kan du sedan välja att formuläret ska visas varje gång någon interagerar med annonsen. När den potentiella kunden sedan ser din annons och väljer att klicka på den så kommer formuläret att dyka upp. Beroende på vilka inställningar du har gjort får kunden sedan fylla i kontaktinformation som till exempel namn, mejladress och telefonnummer och skicka in till dig. Efter att den potentiella kunden har skickat iväg formuläret kan hen välja att antingen besöka din hemsida, alternativt återvända till Googles sökresultat.

Vem har nytta av det här?

Annonstillägget kan bland annat användas till att anmäla sig till nyhetsbrev, offertförfrågningar, tidsbokningsförfrågningar, demos med mera. En nyhet nu jämfört med betaversionen är även att tillägget nu kan användas för både Sök- Display-, Video- och Discoveryannonser. Dock gäller lite olika förutsättningar beroende på annonstyp. Formuläret kan till exempel endast användas till Displayannonser som ses på mobiler i dagsläget. Mer information om detta hittar du här.