Google Maps – framtidens inkomstkälla för sökjätten

14 år har gått sedan Google Maps lanserades 2005 och används idag av mer än en miljard människor varje dag. Vi vill hitta restauranger, utforska nya städer eller bara få en vägbeskrivning till Allévägen i Rotebro. Tjänsten har varit mestadels gratis och fri från annonser, med undantag för lokala sökannonser där företagsadresser finns med högst upp i […]

Publicerat
Inlägg Google

14 år har gått sedan Google Maps lanserades 2005 och används idag av mer än en miljard människor varje dag. Vi vill hitta restauranger, utforska nya städer eller bara få en vägbeskrivning till Allévägen i Rotebro. Tjänsten har varit mestadels gratis och fri från annonser, med undantag för lokala sökannonser där företagsadresser finns med högst upp i lokala maps-resultatet. Intervjuer med Googles chefer tyder på att Google Maps kan bli Googles ”nya inkomstkälla” enligt tidningen Bloomberg.

Sökverksamheten är fortfarande oerhört lönsam och växande, men det kan inte vara för evigt. Fler personer söker via Amazon.com. På mobila enheter har Google sedan en tid tillbaka valt att visa de fyra första sökresultaten med annonser, vilket ger mindre utrymme för kommersiella platser i Google Maps. Under förra sommaren började röstbaserade anvisningar från kända varumärken som redan är stora köpare av Googles sökannonser. Istället för ”sväng höger på Hollywood Avenue”, säger Maps istället ”sväng höger vid Starbucks.” Google kommenterade att detta inte är annonser, utan att snabbmatskedjor, banker och andra företag är användbara landmärken för att orientera sig och kommer underlätta för Maps-användaren. De två senaste åren har Google även testat ”promoted pins” (sponsrad plats), där  annonsörens varumärke visas på kartan oavsett huruvida användaren sökt efter den verksamheten eller ej. McDonald’s, Dunkin Donuts och Michael Kors är några varumärken som varit tidiga med detta.

Exempel Google ”promoted pins” (sponsrad plats)

 

Google störst på digitala annonser

Google dominerar fortfarande i intäkter från digitala annonser, men Amazon växer mer och mer.

Potentialen för Google att tjäna pengar på Maps går utöver annonser. De har länge erbjudit företag att kunna bygga och visa kartor enligt egna önskemål, helt gratis i deras kartverktyg. Förra året ändrades det. Idag är det delvis fortfarande gratis för ett visst antal kartvisningar. Om du överstiger X antal kartvisningar i månaden så måste du betala en avgift. Idag används Google Maps kartverktyg av över fem miljoner utvecklare,  så denna ändring är verkligen en stabil inkomstkälla för Google.

Frågan är inte om vi kommer att få se annonser i Google Maps utan snare när vi kan börja köpa platser, få navigeringsanvisningar för vårt företag eller köpa rena annonsplatser i Google Maps. Som vanligt kommer detta säkerligen rullas ut i USA först för att senare komma till Europa och Sverige.