Höj ditt Quality Score

2

Publicerad 05 maj 2020, 12:05 av Jonathan Öster

Vad är det egentligen som avgör om en annons är tillräckligt bra för att visas på Googles sökresultat bland alla konkurrenter, på vilken plats den ska visas och hur mycket som ska debiteras för varje klick? För Google handlar allt om relevans, då man hela tiden strävar efter att ge användarna precis det de söker efter och för att avgöra vad som ska visas först i det betalda söket använder Google “Quality Score” tillsammans med hur många kronor du budar. Om du te x har en väldigt låg Quality Score så medför det att du kommer få buda mycket högre för att dina annonser ska visas för potentiella kunder.

 

Så höjer du QS

Det finns ett antal okontrollerbara variabler i Google Ads, men något du i slutändan faktiskt har kontroll över och kan vidta åtgärder för är ditt kvalitetsresultat eller som det ofta benämns “Quality Score – QS”.
Ditt Quality score mäts i en skala mellan 1-10 och baseras på den förväntade klickfrekvensen, annonsens relevans och användarupplevelsen på målsidan (den sida annonsen länkar till). Du kan hela tiden enkelt se och följa ditt kvalitetsresultatet i ditt Ads konto. Ett kvalitetsresultat på minst 7 är det rekommenderade värdet och ofta tillräckligt. Att gå över 7 är självklart bra men inte alltid ens möjligt och kanske inte alltid värt den ansträngningen och tiden som eventuellt krävs.

 

Annonserna

När du ska skriva dina annonser så är det viktigt att försöka få in dina sökord i annonstexterna. Om du använder rätt sökord i dina annonser förbättrar du inte bara rankningen utan drar även till dig potentiella kunders ögon vilket i sin tur även kan öka din CTR (Click through rate – klickfrekvens).

 

Målsideupplevelsen

Det är en uppskattning av hur användbar och relevant målsidan är för de som klickat på annonsen. Denna faktor baseras på hur “söktermen” du precis skrivit in på Google liknar den information som finns på sidan du skickas till och hur lätt det faktiskt är att navigera sig när du väl är där. Detta är något som ibland kan vara den svåraste delen då kunden kanske inte alltid har möjlighet, tid eller pengar för att bygga om/ändra sin hemsida och kan även ibland ha svårt att ta in värdet av det. Målsidan ska innehålla en mycket och relevant text samt uppbyggd med en bra struktur. 


Med ett bra QS så sänker du inte bara dina kostnader per klick utan det är också avgörande för var och hur ofta dina annonser visas. 

 

 

Kvalitetsresultatet har en viktig inverkan på våra betalda sökresultat och hur mycket vi får betala som annonsörer för att få en viss annonsrankning. Även om kvalitetsresultat en viktig del så bör det aldrig vara den avgörande resultatindikator som avgör den totala framgången för ditt Ads-konto.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
11

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy