Hur du bygger ett starkt varumärke – del 3
Nu är det dags för den tredje och avslutande delen av den här serien och jag vill prata om identitet, image, grafisk profil och marknadsföring – allt kopplat till varumärkesbyggande. Here we go! Få identitet och image att matcha Som jag nämnde i första delen så fungerar ett bolags utformande av ett varumärke på många sätt likt […]
Nu är det dags för den tredje och avslutande delen av den här serien och jag vill prata om identitet, image, grafisk profil och marknadsföring – allt kopplat till varumärkesbyggande. Here we go!
Få identitet och image att matcha
Som jag nämnde i första delen så fungerar ett bolags utformande av ett varumärke på många sätt likt hur vi människor formar vår individuella identitet och vårt uttryckssätt.
Det som kallas för ett bolags identitet handlar om hur de ser sig själva och hur de vill att varumärket ska upplevas av andra. Ett bolags image handlar om hur det faktiskt upplevs av andra – av kunder, konkurrenter och andra aktörer.
Målet är alltid att få den bild man vill förmedla (identitet) att matcha med den bild som folk har av bolaget (image). Det är inte alls kul om om ens identitet och image är helt skilda världar.
Den grafiska profilen
När du har bestämt dig för ett företagsnamn är det oerhört viktigt att få till varumärket visuellt. Oftast sammanfattas hela arbetet i något som kallas för grafisk profil eller designprogram. Den grafiska profilen kan appliceras på allt från visitkort och inredning till hemsida eller merch. Kanske är den viktigaste delen av den grafiska profilen ändå logotypen.
Logotypen är viktig och ska vara lätt att känna igen och komma ihåg. Den bör också i sig själv berätta något om varumärket, till exempel skulle ett femstjärnigt hotell inte kunna ha en grafisk profil som liknar den MediaMarkt har. Men logotypen är samtidigt bara en liten del av varumärkesarbetet och behöver laddas med företagets värden för att verkligen fylla sin funktion. Det finns en hel värld att utforska här och mycket som kan sägas, men mitt bästa råd är att hålla det enkelt och se till att skapa ett varumärke som håller även om tio år. Kom ihåg att profilen inte kan göra underverk på egen hand.
Marknadsföringen
Det är inte bara för att berätta om sina erbjudanden som företag köper reklam, utan det handlar också om att bygga en image. Genom annonsering kan man också öka igenkänningen för sin produkt och berätta något om hur man vill att varumärket ska uppfattas. En reklamfilm för Volvo med Zlatan i de norrländska skogarna ger vissa associationer och en reklamfilm för Com Hem med två rödhåriga kvinnor signalerar något helt annat.
Reklam är bara en del av den information en person tar del av när hon skapar sig en bild av ett varumärke och märkligt nog är få människor särskilt uppmärksamma på reklambudskap. Vi lever i en tid då vi exponeras för ett extremt reklambrus, så det gäller att man vet vad man håller på med innan man köper reklam. Ett avslöjande i media om ett bolags stora miljöfarliga utsläpp (BP) skadar förstås ett företags varumärkesimage som miljövänligt, vad reklamen än säger. För att försöka styra bilden av företaget i redaktionell media används till exempel PR och mediaträning. Du når största framgång med din image om du lyckas kombinera det köpta (reklam) och det icke-köpta (PR) i medieutrymmet. Kanske skriver jag mer om kraften i PR senare i bloggen.
Byråer, experter och du
Inom byråvärden finns det en uppsjö av expertis som kan hjälpa dig i ditt varumärkesbyggande. Gränslandet mellan byråerna blir allt suddigare och många av de olika nischerna går in i varandra. En term som används mer och mer är fullservicebyrå, som är en byrå som ska kunna hantera flera tjänster gentemot kunden, som då slipper att arbeta med fem olika kontaktpersoner på olika byråer utan kan få allt i ett. Viva media är ett exempel på en sådan byrå. Här kommer en lista på några olika typer av byråer som existerar:
• Reklam- och designbyråer ansvarar för grafisk profil och reklam.
• PR-byråer arbetar med bilden av varumärket i media, oköpt media och sociala medier.
• Mediebyråer ansvarar för att placera ett företags mediebudget (köpa reklam och annonsplats).
• Webbyråer arbetar med det digitala och främst med hemsidor.
• SEM- eller SEO-byråer arbetar med att synliggöra företag på sökmedier, idag främst Google.
• Social-byråer arbetar med att synliggöra företag på sociala medier som Facebook, LinkedIn och Instagram
• Fullservicebyråer har kapaciteten att sköta helheten av marknadsföringen.
På större företag finns ofta en marknadsavdelning och en kommunikationschef som har ansvar för varumärket. Det finns såklart också en uppsjö av konsulter som jobbar med varumärke, marknad och kommunikation.
På Viva fokuserar vi på att vara en fullservicebyrå som erbjuder helheten av digital marknadsföring och kommunikation. Fokuset på digitalt har vi för att allt går att mäta online och du kan direkt få till konverteringar, dvs konkreta affärer och en god effekt. Vi tror att det är enklare att ha en partner som kan sköta den digital närvaron i sin helhet istället för ett gäng byråer med diverse kontaktpersoner.