I krisen föds framtidens storbolag

4

Publicerad 23 april 2020, 08:04 av Arash Gilan

Jag poddade med Breakits VD Camilla nyligen där hon berättade om hennes 100 dagar som VD, har du inte läst artikelserien än rekommenderar jag dig att göra det oavsett om du är VD eller inte. Det som Camilla främst lämnade kvar hos mig efter samtalet är hennes stora entusiasm för att hitta nya affärsvägar mitt i allt detta elände kring Coronaviruset och det inspirerade mig att skriva den här krönikan. Så här kommer några reflektioner som en följd på förra texten.

”Återuppfinn dig själv eller dö”, skrev vi 2016 i boken Get digital or die trying, vilket är en provokativ tanke men likväl en kraftfull sanning. Förändring är det enda som är konstant och det finns inget mellanläge. Utan utveckling dör vi som varelser men även som organisationer och företag. Sanningen är att digitaliseringen har förändrat precis allt. Vi skrev om behovet av att göra en plan fram till 2020 eftersom världen radikalt kommer att förändras radikalt under dessa närmsta år. 

 

Visst trodde jag att det skulle gå snabbt men inte så snabbt, och skillnaden som blev skillnaden är alltså pandemin vi befinner oss i just nu. För att ge dig perspektiv har t ex Zoom gått från 10 miljoner till 200 (!) miljoner dagliga användare senaste veckorna. Google rapporterar om 2 miljarder minuter möten genom Google Meet per dag och Microsoft Teams 2,7 miljarder minuter per dag. Det är helt ofattbara siffror och ärligt talat tror jag att det bara är en början. Men frågan är om företagen står redo för den digital våg som inte kommer undgå någon? 

 

Digital transformation beskrivs ofta som digital darwinism och liknelsen är slående.

Vad är då digital darwinism? I boken Apparnas Planet beskriver vi det som; när teknologi, kund och marknadsbeteenden utvecklas snabbare än vad företag förändras. När det elvaåriga (ljud) bokförlaget Storytel år 2016 köpte anrika Norstedts förlag, med sina nästan 200 år på nacken, fick den digitala darwinismen ett ansikte. Digital darwinism diskriminerar inget och ingen. Alla företag är därmed hotade. Och det här är grejen. Det spelar ingen roll vad vi tycker om det som sker, hur vi ”känner” för det, varför det går så snabbt eller vad vi anser är rätt och fel. Åsikter och tyckande är helt enkelt irrelevanta. Lärande och framförallt görande blir A och O i den fas vi befinner oss i nu. 

 

Marknadsekonomi är en naturkraft som hanterar det som behöver hanteras, utan att någon individ eller företag kan stoppa det. Just anpassning är ett nyckelord vi behöver ha med oss då en stor missuppfattning kring evolution är att det handlar om förbättring. Vilket inte är sant – evolution har aldrig handlat om förbättring, utan om anpassning. Anpassning till en ny verklighet, anpassning till ny teknik, anpassning till nya beteenden, anpassning till nya vanor och ja, anpassning till en ny värld. Det vi är med om i vår tid är helt revolutionerade. Teknik, maskiner, internet, artificiell intelligens och robotar har vänt upp och ner på varje spelplan som någonsin har existerat och Coronaviruset har tagit det hela till en helt ny nivå – en språngbräda som skapar enorma möjligheter. 

 

De givet med acceleration och fokus på digitala arbetsplatser, video VR och AR. Många av framtidens bolag inom denna sfär kommer att ta form och bildas nu. Förutom sättet vi jobbar på ser vi en acceleration av digitalisering hos målgrupper som tidigare varit lite motsträviga, men då avhållsamhet och karantäntider helt enkelt tvingar fram en beteendeförändring finns inget annat val. Inom B2C där målgruppen är äldre och exempelvis aldrig tidigare beställt mat online men nu nödvändigtvis behövt göra det under rådande omständigheter också märkt att det inte var så besvärligt och kanske till och med väldigt behändigt. En självklar del av digital darwinism är att många kedjor med stor del fysisk handel som det rapporterats om inte längre finns kvar när stormen kring Corona lagt sig. Då favoritbutiken eller -kedjan har gått i konkurs blir konsekvensen därmed också att ett test av onlinehandel ligger närmare till hands än förr. 

 

När man klivit över den första tröskeln till e-handel blir det desto enklare till nästa steg, för att sen ta nästa och nästa. Just nu vänds allt upp och ner – inte bara vad vi handlar utan även hur. Acceleration sker inte bara hos konsumenter, även företag digitaliserar sin arbetsprocess och det bäddar för en nödgande politisk handling. Walmart som tidigare adresserat initiativ inom robotisering tar nu kliv i allt snabbare takt med robotar som även kommer städa och sanera butiker. Då robotisering tilltar accelerera även bortfallet av de jobb som idag görs av människor och i allt högre takt kommer tas över av robotar. Raska steg tas mot en inte helt otänkbar medborgarlön och mitt öppna brev till statsministern kvarstår. Stefan Löfven – vad är din digitala vision för Sverige? 

 

Det är ingen idé att längta till det normala för framgent post-corona kommer mycket av de lösningar vi nu provar på att bli morgondagens vanor och normalitet. Fler människor blir just nu allt bekvämare att leva, verka och handla i det digitala. Hot eller möjlighet beror helt på perspektiv, men alla företag måste vara medvetna om situationen och fråga sig hur den digitala tillgängligheten är för både medarbetare internt och kunder externt.

 

För dig som inte lanserat än, är i startgroparna eller drömmer om att starta bolag är tajmingen perfekt. 

 

Mitt i allt elände kommer vi titta tillbaka på denna tid som en tid av innovation. Nu föds framtidens entreprenörer och storbolag. Kanske är du en av dem – kanske är just du framtidens ledare som sätter grunden idag? För i ärlighetens namn har det kanske aldrig funnit en bättre tid för att lansera en digital produkt.

 

Ni vet kraften i att resa sig ur aska.

 

Texten är tidigare publicerad i Breakit.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy