Kreations julkampanj bland de bästa enligt Resumé
Reklambyrån Kreation, som från och med nu är en del av Viva Media, prisas av tidskriften Resumé för deras kreativa reklamkampanj för Kalmar Stadsmission. Kampanjen lyfts som en av årets bästa svenska julkampanjer 2022 tillsammans med bidrag från bland annat Jula, Amazon och Svenskt Tenn.
Det var Stadsmissionen i Kalmar som sträckte sig ut till Kreation för att se om de kunde hitta rätt verktyg för att göra det möjligt för stadsmissionen att hjälpa fler. Resultatet blev en kampanj inför jul som bestod av både annonser i olika kanaler och rörligt material som bland annat har visats i biosalongerna i Kalmar.
– Många familjer och barn har det extra jobbigt kring juletid. Och en hel del har det svårt utan att någon utomstående har en aning om det. Vi träffade ansvariga för Stadsmissionen i Kalmar som berättade om hur deras arbete ser ut och hur de gör skillnad på riktigt, och de hade en önskan om att göra en kampanj inför jul, säger Lasse Johansson, projektledare på Kreation.
Den känslofyllda reklamkampanjen som Kreation skapade visar en flicka som högst upp på sin önskelista inför jul skriver “hela skor till pappa”. Den starka berättelsen kompletteras med orden “I jul ska varenda unge vara glad” och en uppmaning om att ge en gåva till Kalmar Stadsmission.
Idén kommer från en sann berättelse som blev utgångspunkten för hela narrativet och kampanjen.
– Vi bad Stadsmissionen att berätta om något ögonblick eller situation från verkligheten. De berättade för oss om en liten flicka i 10-årsåldern som fick skriva en önskelista genom Stadsmissionen. Det flickan hade skrivit överst på sin önskelista om skor till sin pappa fick både uppdragsgivaren och mig att få något glansigt i ögonen, och det blev lite svårt att prata vidare, säger Lasse Johansson.
Insamlingen har hittills gått väldigt bra, och flera utomstående har till och med blivit inspirerade att hjälpa till att kommunicera ut budskapet.
– Det som är extra kul är att kampanjen har utvecklats och fått ett eget liv. Företag och privatpersoner har skapat egna initiativ och kampanjer genom att använda materialet. Det är toppen. Stadsmissionen är på god väg att kunna uppfylla många barns önskningar, säger Lasse Johansson.
Se kampanjen och läs Resumés lista här.