Lyckas med era sociala medier – tänk långsiktigt

Det finns inga genvägar till att lyckas med sociala medier. Särskilt inte det organiska. Många tror att får man bara en stor följarskara så är lyckan gjord och man tar därför till desperata åtgärder för att snabbt bygga upp en så stor skara följare som möjligt. I de allra flesta fall motverkar det sitt eget syfte. […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Det finns inga genvägar till att lyckas med sociala medier. Särskilt inte det organiska. Många tror att får man bara en stor följarskara så är lyckan gjord och man tar därför till desperata åtgärder för att snabbt bygga upp en så stor skara följare som möjligt. I de allra flesta fall motverkar det sitt eget syfte. För att förstå det hela måste vi ta det från början.

Facebook, Instagram och andra sociala medier lever på att sälja data. Genom att samla in beteenden och intressen från sina användare kan de sälja annonsutrymmen mot dessa användare. För att samla så mycket data som möjligt och för att kunna sälja maximalt med utrymme behöver de användare som spenderar mesta möjliga tid på deras plattformar.

För att få fler användare att spendera mer tid på plattformen vill de skapa bästa möjliga upplevelse, därför prioriterar de innehåll som användarna tycker om och vill interagera med. På samma sätt nedprioriteras innehåll som användarna tydligt visar att de inte uppskattar.

Man ser tydligt att innehåll som har ett säljande budskap oftast får en mycket låg interaktionsfrekvens i det organiska flödet och ett lågt relevansresultat i betalda sociala medier.

När du gör ett inlägg på sociala medier, oavsett om det är organiskt eller betalt så bör du se det som en marknadsundersökning. Ofta får man en räckvidd på tusentals personer och vid betalda kampanjer kanske 10- eller 100-tusentals. Om man då får en låg interaktionsfrekvens eller lågt relevansresultat har alla dessa tusentals personer tydligt talat om att de inte gillar det du lagt upp. Lyssna då på dessa användare och lär dig av det. Eftersom målgruppen tydligt visat att de inte gillar innehållet kommer även de sociala medierna dra ner räckvidden eftersom de helt enkelt inte vill visa sådant som inte uppskattas.

 

Stor följarskara inte det viktigaste


Självklart är en stor följarskara viktigt men om de följarna inte gillar det du gör kommer de heller inte att se det. Därför är det viktigt att allt du publicerar ska vara sådant som målgruppen vill ha och inte bara det du vill nå ut med. Skapa innehåll som målgruppen vill gilla, dela och kommentera eller tagga en kompis i utan att du ber om det eller kräver det. Du kommer heller inte få fler delningar, gilla eller taggningar bara för att du ber om det, snarare tvärtom.

Bygg istället upp ett förtroende och en relation med din följarskara så kommer den långsamt börja växa, men vartefter den blir större växer den även exponentiellt och ditt varumärke kommer att bli förknippat med trygghet, förtroende och mervärde. Det genererar affärer över tid och en lönsamhet på sikt.

Att försöka ta en genväg genom tävlingar eller andra åtgärder för att tvinga till sig gillare, följare, delningar eller taggningar kommer inte att generera lönsamhet varken nu eller i framtiden.

Glöm heller inte att Interaktionsfrekvens är en av dina viktigaste KPI:er.
Om ett inlägg har en räckvidd på t.ex. 2 000 personer och en interaktionsfrekvens på t.ex. 1% så har ditt budskap endast nått 20 personer. Hur mycket tid kan du lägga på att nå 20 personer för att det ska bli lönsamt.