Maskin eller människa – vem skriver framtidens texter?
Ett mycket intressant område inom SEO är hur AI (artificiell intelligens) kan användas för att producera texter. Vi på Viva Media arbetar med många e-handlare och större sajter och det är minst sagt spännande att se vilken enorm potential det finns inom detta område. I princip alla gånger är det tuff konkurrens för att nå de högsta positionerna. Att då kunna använda sig av anpassad AI-text som ett verktyg skulle kunna ge riktigt bra effekt.
Enligt Googles Webmaster Guidelines så är det just nu INTE rekommenderat att använda sig av maskingenererade texter. Man kan till och med bli straffad för det, vilket innebär att sajtens omdöme försämras och de organiska positionerna rasar.
Maskinskrivna texter och SEO
Men det börjar hända saker. Två av Googles höjdare inom SEO, John Mueller och Gary Illyes, har nyligen uttalat sig i ämnet och det fångade verkligen mitt intresse. I podden ”Search Off the Record” säger dem att det är ett stort NEJ till maskintexter som inte granskas av en människa, däremot är det okej med maskintexter som granskas av en människa innan publicering. Det är alltså en något mer positiv syn på AI-texter än vad som står i deras egna guidelines. Något som sticker ut med tanke på vilka det är som uttalar sig.
I podden nämner Gary Illyes också att de kan se både för- och nackdelar med maskingenererat innehåll, samt att de har sett AI-texter som är ”väldigt bra och intelligent skrivna”. John Mueller har även pratat om detta i Google SEO Office-Hours, en live-Q&A på YouTube. Hans egen känsla är att det kommer att ske ett skifte mot ”mer fokus på kvalitén på innehållet, snarare än HUR det var genererat”.
Som Mueller själv sa i podden, ”Om vi inte kan skilja på om det är skrivet av en människa eller en maskin, spelar det någon roll?”
Tankar om maskinskriven text
- Sajter med mycket produktsidor kan verkligen gynnas av maskintexter av hög kvalité.
- Det skulle kunna gå snabbt att till exempel gå in på nya marknader och i princip sätta upp en helt ny sajt med maskintexter på relativt kort tid.
- Är den bästa processen i framtiden att en människa står för analysen och en maskin för texten?
- Om/när maskintexter slår igenom kommer det sannolikt att bli mycket mer textinnehåll på internet totalt sett, vilket gör att hög kvalité och relevans blir ännu viktigare (det är redan superviktigt!) för att ta bra positioner.
- Maskintexter kan bli ett väldigt effektivt verktyg i både liten och stor skala.
Slutord är från John Mueller om maskingenererade texter. Ett tips är att följa honom på Linkedin och Twitter, när en Search Advocate på Google uttalar sig bör man lyssna, och analysera, vad som sägs.
"It sounds like one of those areas where SEO:s could evolve and try to learn more about fancy machine learning technologies and kind of build out a niche for themselves."
Som sagt, väldigt intressant. Det blir kul att följa utvecklingen under 2022.