Möjligheterna med Smart Creatives i Google Ads
Att skriva och testa olika texter i Ads är en riktigt tidskrävande del fram tills för ett år sedan. Nu löser Googles smarta teknik i form av maskininlärning det jobbiga momentet och även om det fortfarande krävs viss ansträngning av din kreativitet så är det långt mycket lättare. Likt tidigare problem med komplexiteten med attribuering, […]
Att skriva och testa olika texter i Ads är en riktigt tidskrävande del fram tills för ett år sedan. Nu löser Googles smarta teknik i form av maskininlärning det jobbiga momentet och även om det fortfarande krävs viss ansträngning av din kreativitet så är det långt mycket lättare.
Likt tidigare problem med komplexiteten med attribuering, målgrupper, budgivningsstrategi har nu även Google applicerat samma maskininlärningsteknik för creatives. Så vad som förr innebar att du behövde sitta och skriva varje enskild annons med rubrik och beskrivning till varje unika målgrupp är nu ett minne blott. Med Smart Creatives, som nu har utvecklats till en riktigt bra och effektiv produkt än vad den var vid lanseringen, kan du testa långt många fler annonsvarianter än vad som förr ofta var ekonomiskt försvarbart för företag med mindre budget. Då det krävde en hel del manuell textbearbetning.
Så här funkar det
Med Googles responsiva sökannonser möjliggörs en tidseffektiv annonsering både i form av automatisk optimering och att dem blir synliga direkt. Den responsiva sökannonseringen gör att upp till 15 rubriker och fyra beskrivningar samtidigt rullar för att testa vilken av alla kombinationer som är den mest konverterande. Detta rankas efter data från landningssida, sökhistorik, andra Ads på ditt kontot och liknande annonsörers Ads. En teknik som grundas på maskininlärning för att just din annonstext ska få det vinnande budet.
Tänk på
Här är det dock fortfarande viktigt att använda dig av unika rubriker. Hämta inspiration från tidigare rapporter i Ads Manager för vad som gav klick och utforma texten efter det. Försök att använda unique selling points tillsammans med så många synonymer av dina valda keywords som det bara går.
Google rekommenderar att man använder sig av RSA-annonser och att vid kampanjperioder som kommersiellt stora högtider, då buden ökar kraftigt, endast byta ut delar av annonsen och inte göra om den fullständigt. Gör sådana ändringar i tid och att lägga till någon relevant ändring för just den högtiden är att föredra.
På detta vis ger du Google chansen att testa olika kombinationer av rubriker och beskrivningar i annonsen. Med tiden så lär sig Google vilken kombination som genererar bäst resultat. Du som företagare ger alltså Google ingredienserna, som du själv förstås behöver ha koll på, men Google står för själva blandandet och gräddandet till den mest utsökta kakan du kan tänka dig. En smart bakad kaka helt enkelt!
Läs även texten om Smart Bidding som gör så att just ditt bud vinner.
Text: Matilda Larsson är en hejare på att veta allt om vad som funkar hos målgruppen längst ner i deras köpresa. Hon är alltså en av Vivas alla stjärnor på SEM-avdelningen som är proffs på sökordsmarknadsföring.