Nya verktyg för din företagsprofil på Instagram

Miljontals företag av varierande storlekar använder Instagram för att bygga relation med sin målgrupp. När kontots följarantal växer är det fördelaktigt att ha bra verktyg för att kartlägga tillväxten och på bästa möjliga sätt få den att fortsätta öka. Facebook lanserade nyligen en rad nya funktioner för företagsprofiler som gör det ännu enklare att administrera […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Miljontals företag av varierande storlekar använder Instagram för att bygga relation med sin målgrupp. När kontots följarantal växer är det fördelaktigt att ha bra verktyg för att kartlägga tillväxten och på bästa möjliga sätt få den att fortsätta öka.

Facebook lanserade nyligen en rad nya funktioner för företagsprofiler som gör det ännu enklare att administrera samt förstå följarna och deras beteende på Instagram. Viva ger dig koll på läget genom att läsa denna text, så du kan förstå de nya verktygen och förbättra din närvaro på Instagram. 

 

Vilket inlägg ger mest aktivitet?
Den här funktionen gör att du får en klar översikt över vilka stories och inlägg som genererar flest följare. Du får också en översikt av när dina följare har som mest aktivitet på Instagram, både för timme och dag i veckan. För att komma till den här funktionen går du till din profil, trycker på hamburgermenyn i högra hörnet och sen statistik. Där har du tre flikar med Innehåll, Aktivitet och Målgrupp. Under Innehåll kan du få en klar översikt över hur stor räckvidd varje enskilt inlägg eller story har fått. Aktivitet visar på sammanslagen aktivitet för din profil över hela veckan i både exponeringar och räckvidd. Fliken Målgrupp ger dig insikter om vilka målgruppen är som ålder, kön och geografisk placering. Samt följartillväxt eller -tapp de senaste dagarna. Genom den här informationen kan du ytterligare skruva till ditt innehåll så att det är fullt anpassat till ditt varumärke och målgrupp. 

 

Vem har nämnt dig i Stories?

Det kan du nu få en tydlig översikt av om du trycker på hjärtikonen i nedre menyn. Där du också ser vilka som har börjar följa och likeat dina bilder. Överst har du en rad som heter Omtalat, där är alla händelser som folk har taggat din profil samlade och att glömma svara eller reposta är nu ett minne blott. 

 

Kontrollera vilka som ser ditt innehåll
Har ditt företag en verksamhet som inte har innehåll som är lämpligt för mindreåriga och barn kan du nu begränsa vilka som har möjlighet att se din profil och innehållet där. Det går att justera på land då det finns olika lagar och riktlinjer för olika länder. 

 

Dölj företagskategori eller kontaktuppgifter i profilen

När du skapar en företagsprofil behöver du ange vilken kategori ditt företag går under samt kontaktuppgifter som mejl, adress och telefonnummer. Vill du av någon anledning dölja det eller känner att det inte är relevant för din verksamhet så går det att göra nu. Du går in under Redigera profil och sen Profilvisning så är det inte längre synligt. 

 

 

Bättre översikt i inkorgen
Inkorgen är nu organiserad under de tre flikarna Förstahandsval, Allmänt och Förfrågningar. Meddelanden och svar på dina händelser hamnar automatiskt i förfrågningar om din företagsprofil inte följer den. Där kan du välja om du vill flytta meddelandet till Allmänt (inga notiser) eller Förstahandsval (notiser) när profilen ev svara på din story igen. På det här sättet blir det lättare för ett konto med många följare och svar att inte missa några stories-svar eller meddelanden.