Viva Media

Nybörjarguide för SEO

Sökmotoroptimering
Nybörjarguide för SEO
Publicerad , senaste uppdatering

Vad betyder SEO?

SEO står för Search Engine Optimization och översättas på svenska enklast till Sökmotoroptimering.

Varför är det viktigt att arbeta med SEO?

Syns du, så finns du. I Sverige görs det över 50 miljoner sökningar på Google varje dag. SEO är arbetet du behöver göra för att din webbplats ska synas bättre i sökresultaten.

Varför är det bra att synas i sökresultaten?

Ju mer och bättre du syns i sökresultaten desto större blir användarnas medvetenhet om ditt varumärke och desto fler klick genereras från sökresultaten till din webbplats.


Trafiken som når din webbplats bidrar också till en ökad medveten om ditt varumärke och i förlängningen förhoppningsvis en ökad försäljning av dina varor eller tjänster.

Är SEO marknadsföring?

Ja, SEO är digital marknadsföring som tjänar till att ge företag och organisationer ökad synlighet i sökmotorernas organiska sökresultat.

Hur arbetar man med SEO?

När det kommer till sökmotoroptimering så finns det en mängd faktorer som är avgörande för vilken placering en webbplats får i sökresultaten.

Här listar vi några av alla delar som är viktiga att arbeta med för att förbättra din placering i sökresultaten: 

  • Innehållet på din webbplats
  • URL-strukturen
  • Meta-titlar & metabeskrivningar
  • Alt-texter
  • Länkar
  • Användarupplevelsen (Core Web Vitals)

Kan jag optimera min webbplats för Google själv?

Ja, det kan du. Läser du nyheter om vilka uppdateringar Google planerar att lansera och följer med i hur dessa förändringarna kan påverka din webbplats synlighet.

Det är också bra att hålla koll på vilka faktorer Google anser som viktiga för att du ska förtjäna bra placeringar i sökresultaten. Dessa kallas för rankingfaktorer och kan till exempel handla om:

  • Meta titlar
  • Relevant textinnehåll 
  • Länkkraft

Vad betyder meta titel och meta beskrivning?

  • Meta titel är rubriken i ditt sökresultat och en viktig faktor för hur du rankar i sökresultaten på ett givet sökord, fråga eller söksträng.
  • Meta beskrivning är ett 990 pixlar långt utrymme där du, med hjälp av text kan sälja in din produkt, tjänst, kategori och webbplats direkt i sökresultatet.
SEO-anpassad sajt

Så får du din webbplats att klättra i sökresultaten

Många användare ställer idag frågor till Google. Genom att lyfta dessa frågor i textinnehållet på din webbplats och besvara dem så har du goda chanser att få bra placeringar i sökresultaten.

Glöm inte bort att Google även tar hänsyn till relevansen mellan frågan och själva syftet med din webbplats / verksamhet.

Hur förstår jag mina besökares sökbeteende?

För att förstå genom vilka sökord i sökresultaten som dina besökare når din webbplats via, så kan det kan vara bra att implementera och lära dig systemen Google Search Console & Google Analytics. I dessa system finns värdefull data och kunskap om dina användares sökbeteende.

Summering – En nybörjares guide till SEO

Nu har vi gått igenom grunderna för hur du kan arbeta med sökmotoroptimering för din webbplats och jag lovar dig att bara genom att komma igång med detta arbete så kommer du att se resultat. Läs mer i Vivas egen SEO-guide.


Det ska dock sägas att SEO både är komplext och ständigt under förändring. Du är således inte klar bara för att du har genomfört en viss optimering.
Arbetet du gör kan istället betraktas som ett underhållsarbete, genom vilket du utvecklar, expanderar, optimerar och städar din webbplats. 

Förtjäna din synlighet! Arbeta med din SEO kontinuerligt och förtjäna din placering i sökresultaten.

Lär dig mer
Vill du ta nästa steg och lära dig mer om kombinationen mellan SEO och SEM ska du kolla på det webinar som Vivas Martin Hällerfors höll med Googles Digitalakademi om Sökmarknadsföringens synergieffekter.