Optimera din egen Linkedin och företagets!

5

Publicerad 17 december 2019, 16:12 av Robert Rollert

LinkedIn växer och med 3 miljoner aktiva användare bara i Sverige finns inte längre några ursäkter för att inte finnas representerad där. Här hittar du bl.a. 580 000 beslutsfattare, 220 000 influencers, 73 000 opinionsbildare och det bara i Sverige. Globalt växer LinkedIn snabbt och har totalt över 500 miljoner aktiva användare, 40 miljoner av dessa är dessutom beslutsfattare och 10.7 miljoner opinionsbildare.

Lite annorlunda

LinkedIn fungerar något annorlunda jämfört med andra sociala medier. Här är det viktigare än någonsin att involvera sina medarbetare och satsa stort på dynamiskt innehåll. Här är lite tips på hur du bäst jobbar med din företagssida på LinkedIn.

 

Språk

Vill du ha sidan på fler språk, kanske både svenska och engelska eller andra språk? Sätt sidans standardspråk till engelska och välj svenska eller andra språk som sekundära. Skriv allt i profilen på alla språk. Genom att göra på detta vis säkerställer du att alla som inte har svenska som sitt förstaspråk på LinkedIn ser sidan på engelska. Gör du tvärtom kommer alla som inte har engelska som förstahandsval få se den svenska versionen vilket blir lite fel.

 

Dela, dela, dela

På LinkedIn handlar det väldigt mycket om att påvisa och framförallt dela kompetens och kunskap. Skapa uppdateringar där du delar med dig av intressanta branschnyheter, dela dina funderingar, insikter och åsikter, skriv branschrelaterade eller produktspecifika artiklar. Kommentera och dela gärna andras inlägg eller dela deras artiklar. Följ samarbetspartners, branschorgan eller relevanta influencers.

 

Engagera medarbetarna

På LinkedIn vill du visa att företaget har många och kompetenta medarbetare. Det är därför viktigt att du engagerar dom. Skriv en policy för sociala medier i allmänhet och LinkedIn i synnerhet. Se till att alla i personalen är kopplade till företagssidan och inte bara angivit företagsnamnet som arbetsgivare.

Uppmana även medarbetarna att vara aktiva på LinkedIn och ja… det är OK att surfa på LinkedIn under arbetstid. Här bygger man upp sitt nätverk, håller koll på konkurrenter, får branschrelaterade nyheter och insikter. Och framförallt sätter du ditt företag på den sociala kartan.

Alla som arbetar på företaget och har en LinkedIn-profil bör som sagt vara kopplade till företagssidan. Under introduktionen bör en företagsbeskrivning och personens tjänst finnas utöver dennes personliga presentation. Här bör alla medarbetare ha samma beskrivning av företaget. En kort presentation på två till tre meningar som beskriver företagets verksamhet, vision och målsättningar. Medarbetarens beskrivning av sin tjänst bör även den matcha både övriga medarbetare med samma tjänst men även företagets beskrivning av tjänsten. De flesta har idag en tydlig arbetsbeskrivning och i den kan man lägga in en kort beskrivning av företaget och tjänsten som kan användas på LinkedIn. Genom att göra på detta vis ges en tydlig och enhetlig bild av företaget och dess medarbetare.

 

Visa företagets kompetens

Uppmana alla medarbetare att skriva bransch- och/eller produktrelaterade artiklar som de publicerar på sin LinkedIn-profil. Dela sedan dessa artiklar på företagets LinkedIn-sida. Nu visar ni potentiella kunder och samarbetspartners att bolaget har kompetent personal till skillnad från om det bara är en person på marknadsavdelningen som publicerar allt material.

 

Exempel på uppdateringar

Skapa eller dela minst en uppdatering/dag på företagssidan men absolut minst en i veckan. Ta hjälp av medarbetarna men kom ihåg att skapa en policy för sociala medier så alla vet vad de får, inte får och ska förhålla sig till.

Håll uppdateringarna korta, helst inte mer än 150 tecken inkl. ev. länkar och CTA. Apropå CTA, förvänta dig inte att mottagaren av budskapet ska förstå att han eller hon förväntas besöka företagets hemsida, om det är målet, glöm inte att uppmana till det.

 

“Länka alltid till hemsidan i största möjliga utsträckning och då direkt till en sida som är relevant för inlägget. Om länkarna är längre än 23 tecken kortar LinkedIn automatiskt ner dom men här rekommenderar jag att man använder sig av kampanjlänkar så man kan härröra trafiken från specifika inlägg i Google Analytics. Länk till Google URL-builder finner du här.”

 

Publicera vid rätt tidpunkt

Publicera vid rätt tidpunkt. På LinkedIn presenteras inlägg i stor utsträckning i kronologisk ordning och upprepas sällan, särskilt om någon har många i sitt nätverk. Det finns m.a.o. oftast bara en chans att visa ett organiskt inlägg.

Högst användning på LinkedIn är i regel mellan klockan 9-11 på vardagar och då främst på desktop. Det är också relativt hög aktivitet på vardagskvällar klockan 20-22 och då främst på tablet. Men man ser en markant ökning av användandet på mobil även om det inte är jämförbart med andra sociala medier.

Välj rätt målgrupp; När företagssidan har fått fler följare är det möjligt att välja vilken målgrupp inlägget ska riktas till, målgruppen måste nå minst 300 personer av följarna för sidan. Det här gör att det går att skapa ett urval och spara olika målgrupper beroende av vilket typ av inlägg som du vill publicera.

 

Showcase-sidor

Har du en specifik produkt, avdelning eller återkommande event kan en Showcase-sida vara ett bra alternativ. Det är ett sätt att bygga långvariga relationer och inte ett kampanjverktyg. Här kan du precis som för företaget bygga nätverk, publicera innehåll och rikta budskapen mot specifika målgrupper. Showcase-sidan kopplas till företagssidan (huvudsidan) och du kan annonsera för enbart showcase-sidan om du vill.

 

Nätverka

Se till att följa andra sidor, företag eller influencers som är relevanta för företaget och branschen. Som nämnt tidigare är det bra att även dela andras inlägg, detta kan medföra att de och andra i deras nätverk börjar följa din företagssida och bygger upp din följarskara.

 

Nå fler

När företagssidan är komplett och optimerad kan du börja öka räckvidden genom att marknadsföra inläggen mot utvalda målgrupper eller t.o.m. ladda upp E-postlistor och rikta inläggen mot specifika mottagare. Se också till att implementera LinkedIns Insights TAG på hemsidan, då kan du börja återannonsera (retargeting) mot hemsidesbesökarna genom att skapa annonser på LinkedIn som bara visas i mottagarnas flöden och inte på företagssidan.

 

Ni kan t.o.m. skapa unika kampanjer och anpassa innehållet utifrån vilka sidor eller produkter hemsidesbesökaren visat intresse för.

Ett annat sätt att nå ut är att annonsera mot InMail, då skickar du sponsrade InMail mot specifika målgrupper eller mot utvalda personer genom E-postlistor. Det kan ta upp till en eller två veckor innan alla eller större delen av dina sponsrade InMail levereras då de skickas först när en användare loggar in på sitt LinkedIn-konto, detta för att ditt sponsrade InMail ska hamna högst upp.

 

Robert Rollert är Social Media Strategist och leder Vivas team för sociala medier framåt med sin breda bakgrund inom marknadsföring. Med sin mångåriga erfarenhet inom sociala kanaler har han samlat på sig en hel drös med vettiga insikter och kunskaper för att kunna utveckla den bästa möjliga strategin inom paid social.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
3

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy