Så arbetar du målinriktat med B2B-marknadsföring

Hur maximerar du din B2B-marknadsföring? Genom att ha både rätt metoder och rätt mål. Vår Client Manager Annie Resare delar med sig av sina vassaste tips inom B2B-marknadsföring.

Publicerat
Inlägg B2B Marknadsföring

"Jämfört med B2C, som ofta mäter konverteringar och försäljningsvolym över korta tidsperioder, är B2B ett maratonlopp där leadkvalitet, kundrelationer och långsiktiga affärer är det som verkligen räknas."

—Annie Resare

Skapa förtroende långsiktigt

B2B-marknadsföring handlar framförallt om att arbeta långsiktigt och hantera komplexa beslutsprocesser. Inom B2B är målgrupperna ofta mindre och mer specialiserade, och det är viktigt att bygga långsiktiga relationer.

Därför hjälper jag våra kunder att skapa förtroende genom en kommunikationsplan som bygger mer på strategiskt innehåll som:

  • nyhetsbrev
  • bloggartiklar
  • ett tydligt erbjudande på webben.

Eftersom produkter och tjänster inom B2B ofta är mer komplexa, krävs denna typ av mer djupgående kunskapsdelning för att hjälpa kunden att förstå erbjudandet. Marknadsföringen blir mer en support som ska underlätta för kundens befintliga säljkår och skapa varmare leads.

Själv hanterar jag, som arbetar inom B2B, komplexa köpprocesser med flera beslutsfattare. Jag kan hamna i dialoger med både vd,marknadschef och till och med CFO, och de kan i sin tur behöva arbeta mot sina kunder som har yrkesroller som vd, marknadschef, CFO, IT-chef med mera. 

Så jag vet den utmaning som mina kunder står inför. I dessa möten ställs flera olika slags krav, som ROI (Return on Investment), långsiktig affärsnytta, effektiva marknadsföringslösningar eller rätt teknisk integration. Samtidigt kommer det indirekt krav från användarna – de som faktiskt använder företagens produkter och tjänster dagligen.

Men grunden är fortfarande densamma, oavsett om vi jobbar med B2B eller B2C: vi vill locka till engagemang och förtroende, oavsett om mottagaren är privatperson eller professionell beslutsfattare.

Mot vilka mål riktar du dina B2B-marknadsföringsinsatser?

För mig är det avgörande att följa hur många kvalitativa leads vi genererar och i vilket skede de befinner sig. Ett Marketing Qualified Lead (MQL) är ett tecken på intresse men inte nödvändigtvis redo för ett köp, medan ett Sales Qualified Lead (SQL) oftare tyder på att säljteamet kan ta nästa steg. Jag vill också veta hur stort värde våra kunder ger över tid, därför tittar jag på Customer Lifetime Value (CLV) och försöker hitta en sund balans mellan intäkterna från kunden och hur mycket det kostade att nå dem.

Return on Investment (ROI) är såklart centralt i B2B, särskilt eftersom många satsningar är dyra och tar tid att bära frukt. Här är det viktigt att titta på hur vår marknadsföring faktiskt bidrar till affärstillväxt.

Jämfört med B2C, som ofta mäter konverteringar och försäljningsvolym över korta tidsperioder, är B2B ett maratonlopp där leadkvalitet, kundrelationer och långsiktiga affärer är det som verkligen räknas.

Omslagsbild av white paper med titeln “B2B-marknadsföring som driver tillväxt” från Viva.

Är du nyfiken på vilka B2B-trender som kommer vara stora under 2025? Läs Annies trendspaning i vår nya white paper ”B2B-marknadsföring som driver tillväxt” här.